Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

PKN Orlen w trosce o środowisko

· · 3 min
PKN Orlen w trosce o środowisko

Jednym z kluczowych filarów społecznej odpowiedzialności PKN Orlen jest środowisko. Cele wyznaczone w tym obszarze sprawiają, że koncern podejmuje szereg inicjatyw służących kształtowaniu wrażliwości ekologicznej, ochronie bioróżnorodności oraz optymalizacji swojego wpływu na środowisko. Nieodzownym elementem realizowanych działań jest komunikowanie ich interesariuszom, a szczególnie społeczności lokalnej.

Partnerem materiału jest PKN Orlen.

Budowa wrażliwości ekologicznej

PKN Orlen zabrał w rejsy przyrodnicze niemal pół tysiąca mieszkańców Płocka i regionu – głównie rodziny z dziećmi i seniorów. Tegoroczne wyprawy były zorganizowane przez koncern już po raz drugi i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Uczestnicy mieli okazję podziwiać malownicze krajobrazy środkowego odcinka Wisły, a także ujrzeć z bliska bogactwo gatunkowe zwierząt i roślin. – Wszyscy mieszkańcy Płocka doskonale znają Wisłę, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że jest to miejsce występowania unikalnych siedlisk, które są azylem dla pospolitych i rzadkich przedstawicieli fauny i flory – mówi dr Piotr Adamiak, przewodnik rejsów.

Uczestnicy rejsów dowiedzieli się od przewodnika, jakie gatunki, w tym chronione, żyją na terenach płockiego Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN oraz obszarów sąsiednich. Te informacje wzbudziły duże zainteresowanie, ponieważ wielu osobom takie miejsce, jak zakład przerabiający ropę naftową nie kojarzył się z taką różnorodnością roślin i zwierząt. Tymczasem zakład i przylegające do niego tereny okazały się swoistą „wyspą bioróżnorodności”.

Za wycieczki nie trzeba było płacić, ponieważ koncern przygotował darmowe bilety uprawniające do wejścia na pokład statku. Dla uczestników rejsów przygotowano lornetki do obserwacji ptaków zamieszkujących okolice - kormoranów, łabędzi niemych, czaplom białych i siwych, łysków oraz mew śmieszek, siwych i srebrzystych. Uważni obserwatorzy mieli okazję dostrzec okazałe bieliki. Wyjątkowy pod tym względem okazał się jeden z rejsów, którego uczestnicy mogli podziwiać na niebie stado 17 bielików.

Podczas wyprawy Orlen zorganizował poczęstunek dla uczestników, a także zadbał o atrakcje dla najmłodszych, organizując tematyczne konkursy z nagrodami.

Edukacja przez zabawę

PKN Orlen wydał ciekawą i przystępną dla każdego czytelnika lekturę – broszurę środowiskową. Publikacja koncentruje się przede wszystkim na prezentacji wyników inwentaryzacji przyrodniczej przeprowadzonej na terenie i wokół Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku. W materiale można znaleźć statystyki dotyczące wielu gatunków roślin i zwierząt, w tym gatunków pospolitych i objętych ochroną, oraz liczne zdjęcia prezentujące najciekawsze i najcenniejsze okazy. Sarny, króliki, bobry to stali bywalcy najbliższego otoczenia zakładu, ale zaskoczeniem dla wielu może okazać się obecność dzięcioła czarnego, barwnego zimorodka, czy gronostaja będących pod ochroną. Z publikacji można się też dowiedzieć, że kominy płockiego zakładu zamieszkuje rzadki i chroniony ptak - sokół wędrowny. Broszura przedstawia także ważne informacje dotyczące oddziaływania koncernu na środowisko naturalne.

Broszura opracowano z myślą o szerokim gronie interesariuszy - stanowi bowiem ciekawą lekturę nie tylko dla dorosłych, ale także dla dzieci. Dorośli pogłębią swoją wiedzę o bogactwie przyrodniczym występującym na terenie płockiego zakładu, a najmłodsi znajdą w niej puzzle i grę planszową o tematyce ekologicznej. Nagrodą dla zwycięzcy w tej grze są nasiona słonecznika ozdobnego, które można posadzić w doniczce lub w ogrodzie.

Broszura została wydrukowana na papierze ekologicznym posiadającym certyfikat FSC – znak odpowiedzialnej gospodarki leśnej. – Publikację przygotowaliśmy z myślą o dystrybucji na wydarzeniach, w których bierzemy udział, lub organizujemy. W najbliższym czasie trafi np. do uczestników Open Day – cyklicznie organizowanych „drzwi otwartych” w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku, na które zapraszamy całe rodziny płocczan. Jestem przekonana, że przyjęta przez nas oryginalna forma prezentacji tematów środowiskowych spotka się z powszechnym zainteresowaniem i uznaniem naszych odbiorców – mówi Agata Górnicka, dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen.

Na bieżąco z PKN Orlen

W komunikacji realizowanych inicjatyw PKN Orlen posługuje się wieloma i zróżnicowanymi kanałami. Spółka korzysta z broszur środowiskowych czy bezpłatnego systemu informacji „InfoDlaPłocka”. Dzięki tej platformie komunikacyjnej firma przesyła powiadomienia o organizowanych wydarzeniach, zaproszenia na imprezy oraz istotne wiadomości dla mieszkańców Płocka. Każdy, kto jest zainteresowany informacjami z życia PKN ORLEN, może otrzymywać je wprost na swój telefon lub skrzynkę poczty elektronicznej.

Aby zarejestrować się w systemie, wystarczy wejść na stronę, wybrać sposób otrzymywania informacji (sms lub e‑mail) oraz kategorie komunikatów. Do wyboru mamy sześć pozycji: Sport, Kultura, Nauka i edukacja, Fundacja ORLEN – Dar Serca, Wolontariat, Komunikaty. Z bezpłatnego serwisu „InfoDlaPłocka” może korzystać każdy.

Wprowadzenie systemu okazało się strzałem w dziesiątkę. Cieszymy się, że mieszkańcy regionu płockiego są zainteresowani naszymi działaniami i chcą otrzymywać bieżące informacje z życia naszej spółki. Popularność systemu przeszła nasze oczekiwania i dlatego obecnie prowadzimy prace nad jego rozbudową. Zapraszamy do korzystania! – mówi Agata Górnicka.

W realizacji działań społecznych PKN Orlen kieruje się Strategią CSR Grupy Orlen do 2022 roku oraz dokumentem „Wartości i zasady postępowania PKN Orlen”. Głównym przesłaniem Strategii CSR jest budowanie wartości firmy w sposób gwarantujący spójność celów biznesowych i społecznych, z myślą o zrównoważonym rozwoju i przyszłych pokoleniach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Każda firma chce być równie innowacyjna, co startupy »