Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Kompetencje liderek – jak wspierać kobiety w rozwoju zawodowym i uwolnić ich potencjał?

· · 3 min
Kompetencje liderek – jak wspierać kobiety w rozwoju zawodowym i uwolnić ich potencjał?

Wywiad z Anną Heimberger, współzałożycielką Fundacji Kobiety e‑biznesu, ekspertką w zakresie rozwiązań cyfrowych w biznesie i pasjonatką marketingu 5.0.

Skąd pomysł na wspieranie kobiet poprzez Fundację?

Pomysł, by stworzyć Fundację Kobiety e‑biznesu, pojawił się już kilka lat temu, jednak to pandemia i zjawiska z nią związane ostatecznie wyzwoliły działania w kierunku jej powstania. Transformacja cyfrowa przyśpieszyła, wiele przedsiębiorstw przeniosło swoje działania do sieci, pojawiła się konieczność pracy zdalnej, część biznesów upadło, a funkcjonowanie społeczne i kulturalne przez wiele miesięcy wiązało się z obecnością w rzeczywistości online. Nie wszyscy równie szybko odnaleźli się w tej sytuacji, dla części z nas było to trudne doświadczenie.

Swoje działania kierujemy głównie do kobiet, ale zasoby wiedzy, które gromadzimy, są otwarte i korzystać z nich może każdy. Jako menedżer pracujący z różnymi zespołami na przestrzeni lat obserwowałam to, jak zmienia się podejście kobiet to życia, do pracy i do własnego rozwoju. Kobiety chcą się uczyć, chcą być niezależne i z coraz większą odwagą sięgają po więcej. Są tak samo zmotywowane do pracy, jak ich koledzy. Na równi z mężczyznami tworzą działy kiedyś dla nich niedostępne, takie jak np. IT i technologiczne, i w żaden sposób nie ustępują im kompetencjami.

Jaki jest potencjał kobiet w rozwoju przedsiębiorczości?

Z wielu badań wiemy, że to kobiety najbardziej ucierpiały wskutek pandemii. Nie tylko traciły pracę, ale były też bardziej obciążone obowiązkami związanymi z opieką nad dziećmi, osobami zależnymi, odpowiadały za edukację zdalną, za gospodarstwo domowe. Panie częściej korzystały z zasiłku opiekuńczego w czasie, kiedy placówki oświatowe i opiekuńcze były zamknięte. Traciły nie tylko możliwość zarobku, ale też, rezygnując z obowiązków służbowych, musiały pogodzić się z zatrzymaniem rozwoju kariery zawodowej, z rezygnacją z udziału w projektach. W wielu przypadkach potrzeba jeszcze sporo czasu, żeby „nadrobiły” te zaległości.

Przez działania Fundacji Kobiety e‑biznesu chcemy zwiększyć udział kobiet w gronie przedsiębiorców, zapewnić im tym samym niezależność ekonomiczną i wyposażyć w kompetencje odporne na przemiany, które dokonują się na naszych oczach. Temat kryzysu pandemicznego nie jest zakończony. Transfer kompetencji, jaki obserwujemy na rynku pracy, jest największy od zakończenia II wojny światowej. Analizując rynek pracy, wiemy, że połowa kobiet pracujących zawodowo będzie musiała się przekwalifikować, ponieważ część zawodów w ciągu najbliższych kilku lat zniknie. I to prawda, pojawią się nowe, ale wymagać będą innych kwalifikacji, innego profilu pracownika.

Z naszych raportów wynika, że kobiety mają ogromny potencjał, świetne pomysły i chcą działać szybko. Edukacja pozwala na mierzenie się ze stereotypami i na budowanie poczucia własnej wartości. Wierzymy, że dzięki działaniom Fundacji coraz więcej kobiet nabędzie odpowiednie kompetencje, aby piastować role liderek w środowisku zawodowym.

Czy kobiety mogą tworzyć przyszłość jako liderki również w branży e‑commerce?

Jeśli któraś branża zyskała na kryzysie związanymi z COVID‑19, to na pewno sprzedaż online. Rynek e‑commerce w Polsce i na świecie rozwija się bardzo szybko, ale jego wzrost w 2020 roku przerósł najśmielsze oczekiwania specjalistów z branży. Nic też nie wskazuje na to, że sytuacja się nagle zmieni.

Sprzedaż przez internet powiększyła się znacząco o nowe usługi. W raporcie Potencjał kobiet w e‑biznesie widać, że kobiety działające w e‑commerce odnajdują niszę w branży usług edukacyjnych i coachingowych. Polski e‑commerce w porównaniu z rynkami zachodnimi ciągle jest w fazie rozwoju. Jestem przekonana, że wkrótce polska branża sprzedaży online będzie domeną kreatywnych kobiet, ale biznes online to nie tylko e‑commerce, pamiętajmy o tym. Cyfrowy rynek usług oferuje wiele możliwości.

Czym jest kurs TOP Women w e‑biznesie?

TOP Women w e‑biznesie to bezpłatny program edukacyjny dla kobiet, które mają pomysł na swój e‑biznes i chcą go zrealizować. Założeniem programu jest przekazanie merytorycznej wiedzy z różnych obszarów, która pomoże kobietom rozpocząć przygodę z e‑commerce lub nabyć nowe kompetencje w obszarze cyfrowym. Uczymy, jak założyć działalność gospodarczą i zadbać o niezbędne kwestie formalne. Wspólnie z ekspertami znanych firm takich jak InPost, Allegro, Visa, Nest Bank, Modivo, Fundacja Polska Bezgotówkowa, Przelewy24, Sky‑shop.pl, Hebe oraz Ziaja tworzymy warsztaty i sesje szkoleniowe. Innowacyjność formuły TOP Women w e‑biznesie polega też na tym, że łączymy umiejętności miękkie z twardymi.

Co może być siłą napędowa liderek?

Uczestniczki, przechodząc na początku kursu metamorfozę wizerunkową, nabierają pewności i wiary w siebie. Jednocześnie uczą się, jak stworzyć własny sklep internetowy, zbudować stronę internetową, poznają tajniki mediów społecznościowych i zasady budowania marki osobistej. Siłą naszego projektu są też relacje, które uczestniczki nawiązują między sobą, i wsparcie ekspertów zaproszonych do współpracy. To program kompleksowy i dopasowany do potrzeb rynku — wiemy to od samych uczestniczek. Opinie o projekcie są bardzo dobre, co daje nam zastrzyk energii do dalszego działania. W lutym startuje kolejna edycja. Do udziału zaproszonych zostanie maksymalnie 200 kobiet. Czas na zgłoszenia Panie mają do 15 stycznia 2022 r.

Wystarczy wypełnić formularz na stronie https://www.kobietyebiznesu.pl/topwomen2021‑2022/.

Anna Heimberger

Ekspertka rozwiązań cyfrowych w biznesie, pasjonatka marketingu 5.0, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu

Polecane artykuły