Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Jakie podjąć kroki przed podpisaniem umowy z nowym kontrahentem?

· · 3 min
Jakie podjąć kroki przed podpisaniem umowy z nowym kontrahentem?

Planujesz nawiązanie współpracy z nowym kontrahentem? Aby ochronić swój portfel, dobrą reputację i płynność finansową, przed zawarciem umowy z nowym klientem koniecznie sprawdź jego wiarygodność. W artykule podpowiemy, jak to zrobić.

Odpowiedzialność za własny biznes przejawia się nie tylko w terminowym regulowaniu zobowiązań, traktowaniu pracowników i klientów z szacunkiem, ale także w przemyślanym doborze partnerów biznesowych. Jeśli chcesz zminimalizować ryzyko towarzyszące nawiązaniu współpracy z nowym kontrahentem, przed zawarciem umowy koniecznie sprawdź jego wiarygodność płatniczą. Dlaczego warto to zrobić?

Dlaczego warto sprawdzić kontrahenta?

Jak wskazują dane udostępnione przez BIG InfoMonitor, pandemiczne warunki zwiększyły niepewność działania biznesu. Aż jedna trzecia mikro, małych i średnich firm zmaga się ze zleceniodawcami, którzy nie chcą płacić przez co najmniej 60 dni od wyznaczonego terminu. Główną przyczyną opóźnień jest brak płatności ze strony własnych klientów lub chęć skredytowania się cudzym kosztem. Sprawdzając kontrahenta przed nawiązaniem współpracy, przedsiębiorcy mają więc spore szanse, aby namierzyć nierzetelnego płatnika i uchronić się przed konsekwencjami zawarcia umowy z dłużnikiem. To jednak nie wszystko. Choć trudno w to uwierzyć, wciąż istnieją podmioty, które próbują nawiązać współpracę…, nie figurując nawet w ogólnodostępnych rejestrach przedsiębiorców. Weryfikację potencjalnego klienta warto zatem rozpocząć od podstaw — sprawdzenia firmy po NIP‑ie.

Jak sprawdzić potencjalnego klienta – 3 ważne kroki

Chcesz zminimalizować ryzyko towarzyszące nawiązaniu współpracy z nowym kontrahentem, ochronić swój portfel, dobrą reputację i płynność finansową? Przed zawarciem umowy wykonaj trzy proste kroki.

Sprawdzenie firmy po NIP‑ie

Pierwszym krokiem w procesie weryfikacji potencjalnego klienta powinno być sprawdzenie firmy po NIP‑ie. Taka weryfikacja dostarczy ci informacji, czy firma naprawdę istnieje, nie jest zawieszona lub zamknięta, a jej dane zgadzają się z tymi, które przekazał przyszły partner biznesowy. Jak sprawdzić firmę po NIP‑ie?

1. Jeśli Twój potencjalny kontrahent prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą lub jest wspólnikiem spółki cywilnej, zajrzyj do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wpisując w wyszukiwarkę numer NIP, dowiesz się, czy firma, z którą zamierzasz nawiązać współpracę:

  • jest zarejestrowana,

  • nie została wykreślona z rejestru,

  • nie jest zawieszona.

Upewnisz się także, czy dane, które otrzymałeś od kontrahenta, zgadzają się z oficjalnym zapisem w rejestrze.

Jeśli forma prawna firmy to spółka z o.o., spółka komandytowa lub spółka jawna, wiedzy na temat prawidłowości danych dostarczy ci Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Sprawdzając firmę w KRS, poznasz:

  • datę wpisu firmy do Rejestru Przedsiębiorców,

  • adres siedziby,

  • datę zawieszenia z rejestru (jeśli firma jest zawieszona),

  • dane zarządu i sposób reprezentacji spółki,

  • przedmiot działalności spółki,

  • wysokość kapitału zakładowego.

Dowiesz się także, czy firma nie jest lub nie była objęta postępowaniem upadłościowym. W tym wypadku również dane te można uzyskać, dysponując numerem NIP przedsiębiorstwa.

Sprawdzenie firmy w internecie

Jeśli firma rzeczywiście istnieje, jest aktywna, a jej dane zgadzają się z tymi zadeklarowanymi przez przyszłego kontrahenta, zajrzyj do internetu. Odwiedź stronę internetową potencjalnego klienta, profile w mediach społecznościowych i wizytówkę Google. Sprawdź, jakie opinie wystawili firmie klienci, czy są zadowoleni z wykonanych usług. Takie dane dostarczają dodatkowej wiedzy i przedstawiają obraz przyszłego kontrahenta w oczach innych.

Sprawdzenie firmy w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor

Ostatnim, lecz wcale nie najmniej ważnym etapem weryfikacji potencjalnego kontrahenta powinno być sprawdzenie jego danych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Zaglądając do rejestru, dowiesz się, czy firma ma długi wpisane na czarną listę, a co za tym idzie — czy zdarzyło się jej nie zapłacić, wskutek czego trafiła do jednego z głównych rejestrów długów w Polsce.

Z tych rejestrów korzysta wiele firm, banków, leasingodawców i innych instytucji. Warto wiedzieć, że pobierając raport rozszerzony o dane z wywiadowni z BIG InfoMonitor, oprócz danych o zadłużeniu, otrzymasz również dane z KRS, osobna wizyta w tej bazie nie będzie zatem już potrzebna.

Aby sprawdzić kontrahenta w BIG InfoMonitor:

  • wypełnij formularz kontaktowy na stronie www.big.pl;

  • poczekaj na kontakt telefoniczny doradcy, który przedstawi ofertę i pomoże dobrać pakiet usług najlepiej dopasowany do twoich potrzeb;

  • po wyborze pakietu dostaniesz zaproszenie do Systemu Biznes.BIG.pl, w którym podpiszesz umowę ramową w formie elektronicznej oraz zaakceptujesz uzgodnioną wcześniej ofertę;

  • już po kilku kliknięciach możesz korzystać z wielu podstawowych usług BIG, m.in. sprawdzić firmę w rejestrze BIG InfoMonitor.

Jeśli przedsiębiorca, z którym zamierzasz rozpocząć współpracę, okaże się dłużnikiem, BIG poinformuje cię, ile wynosi kwota zadłużenia, z jakiego tytułu pochodzi i kto jest wierzycielem (te dane są dostępne pod warunkiem, że wierzyciel ich nie zastrzegł). W takich okolicznościach zawsze możesz zrezygnować ze współpracy lub umieścić w umowie zapisy, które skutecznie ochronią twoje interesy.

W dzisiejszych czasach dostęp do informacji jest niemal nieograniczony. Poświęcając niewielką ilość swojego czasu, możesz skutecznie ochronić swój biznes przed nawiązaniem współpracy z nierzetelnym partnerem, unikając tym samym długofalowych, zgubnych dla portfela i wizerunku konsekwencji.