Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Design thinking to naturalny kierunek rozwoju młodych firm

· · 2 min

Myślenie zgodne z zasadami projektowania prowadzi do lepszego dopasowania organizacji do potrzeb rynku i ułatwia wdrażanie produktów dostosowanych do oczekiwań klientów. Takie podejście to szansa jak i wyzwanie dla firm.

Myślenie zgodne z zasadami projektowania powinno być wykorzystywane przekrojowo. Tak staramy się myśleć w Tylko, firmie specjalizującej się w produkcji mebli. Masowa produkcja sprawiła, że wiele produktów uległo standaryzacji. W przypadku mebli nie służy to wnętrzom naszych mieszkań i miejsc pracy. Każdy dom jest inny, z mebli korzysta się przez lata, dlatego bardzo ważne jest, aby w tej ograniczonej przestrzeni mieszkalnej mieć obiekt, który jest w pełni funkcjonalny, ale też wyraża indywidualny styl.

Wielką szansą na zmianę i wprowadzenie personalizacji mebli są możliwości oferowane przez nowe technologie, na których oparliśmy rozwój Tylko. Dzięki temu nie tylko projektujemy meble, ale też interfejsy, czyli narzędzia, dzięki którym użytkownik może zaprojektować ostateczny wygląd wybranego sprzętu na podstawie istniejących już konceptów. Użytkownicy, korzystając z konfiguratora w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej, mogą określić rozmiar, estetykę i kolorystykę wybranych produktów. Mogą również zobaczyć, jak w przestrzeni ich mieszkania będzie wyglądał wybrany model, dzięki wizualizacjom w wirtualnej rzeczywistości. Oczywiście nie zostawiamy klientów samych z ich projektami. Przy tworzeniu produktów współpracujemy z projektantami z całego świata i wraz z nimi tworzymy zestaw zasad projektowych i spektrum rozwiązań oferowanych w konfiguratorze. Klienci mogą dowolnie dostosowywać do swoich potrzeb projekty, które oferujemy, tworząc swój własny i niepowtarzalny design. Rozwiązania, do których mogą dojść, są zawsze funkcjonalne, konstrukcyjne i proporcjonalne.

W przypadku standardowego modelu biznesowego firmy produkującej meble w masowej produkcji najpierw powstaje projekt, następnie seria prototypów, które później są wdrażane do produkcji seryjnej w fabryce. Później następuje optymalizacja zużycia materiału, czasu i pieniędzy. Te meble są produkowane w dużej ilości, następnie magazynowane i transportowane do głównego, rozdzielczego magazynu, rozwożone do dystrybutorów i zwykle dopiero po dwóch latach następuje kontakt z klientem końcowym, który kupując dany mebel bądź nie, może dać informację zwrotną. Oznacza to, że najpierw trzeba zainwestować dużo czasu i pieniędzy. Ten proces może zająć nawet dwa, trzy lata – podobnie jak w innych branżach pozbawionych myślenia zgodnego z zasadami projektowania proces ten jest bardzo długi.

W dobie cyfrowej rzeczywistą produkcję można uruchomić na żądanie klienta i zgodnie z jego projektem, dzięki czemu na początku nie musimy dużo inwestować. Do projektanta szybko też trafia informacja zwrotna od klientów, co pozwala na ciągłą naukę, doskonalenie produktu i bieżącą znajomość najnowszych trendów i oczekiwań klientów. Aplikacja „tylko” automatycznie zamienia design klienta na pliki produkcyjne, dzięki czemu kolejne modele można produkować sprawniej, traktować je jak pewnego rodzaju wzorcowe oprogramowanie. Każda zmiana wdrażana w ramach aplikacji i konfiguratora może być później w łatwy sposób odzwierciedlona w fizycznych produktach. Właśnie na tym modelu oparta jest działalność Tylko.

Nazwa „Tylko” oznacza, że ograniczamy proces dostarczenia produktu do klienta do niezbędnego minimum. Funkcjonujemy w następujący sposób – klient korzysta z konfiguratora, żeby dostosować projekt do swoich potrzeb, zamówiony i spersonalizowany mebel wysyłany jest bezpośrednio do fabryki, a ta z kolei przekazuje gotowy produkt bezpośrednio do klienta. W ten sposób pozbywamy się kosztownych procesów związanych z korzystaniem z pośredników bądź oczekiwaniem na podjęcie decyzji przez konsumenta.

Nasza praktyka pokazuje, że kluczowym wyzwaniem dla firm kierujących się myśleniem zgodnym z zasadami projektowania jest edukacja odbiorców. Wiele osób przyzwyczaiło się do tego, że dane produkty są tworzone w standardowych kolorach i rozmiarach oraz że można je po prostu zakupić w sklepie. Niezwykle trudno jest ich przekonać, że proces ten może wyglądać zupełnie inaczej. Kolejne wyzwanie stanowi dotarcie do wykonawców, w naszym przypadku fabryk. Część z nich nie posiada automatycznych systemów, dzięki którym można sprawnie produkować nasze meble. Z kolei te fabryki, które korzystają z maszyn CNC, wychodzą często z założenia, że łatwiej jest wyprodukować 100 tysięcy takich samych obiektów niż wiele indywidualnie dostosowanych do potrzeb klienta produktów.

Jednak coraz więcej przedstawicieli fabryk ma świadomość, że w dzisiejszym środowisku biznesowym szybkość i elastyczność stają się koniecznością. Aby poradzić sobie z wyzwaniami, w DNA firmy powinno być wpisane myślenie zgodne z zasadami projektowania.