Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Business lunch – jak zachować się przy stole?

· · 3 min
Business lunch – jak zachować się przy stole?

Budowanie oraz podtrzymywanie relacji biznesowych to nie tylko rozmowy telefoniczne, wideokonferencje, czy maile. Od czasu do czasu konieczne okazuje się zorganizowanie spotkania w restauracji, czy siedzibie firmy, żeby twarzą w twarz omówić szczegóły dotychczasowej współpracy oraz ustalić cele i plany na przyszłość. Nic dziwnego, że obie strony chcą wtedy wypaść jak najlepiej, aby zaprezentować się jako partner godny zaufania.

Business lunch – jakie zachowanie przy stole jest mile widziane? Na co zwracać największą uwagę? Czego pod żadnym pozorem nie wolno robić? W jaki sposób spożywać posiłki, aby pokazać, że jest się kulturalną osobą, której nie są obce dobre maniery? Wskazujemy, jakie są zasady etykiety podczas spotkań biznesowych, ponieważ nieznajomość savoir‑vivre może nieść za sobą przykre konsekwencje!

Co to business lunch?

Business lunch jest formą spotkania biznesowego o swobodnym charakterze, która polega na wspólnym zjedzeniu lunchu oraz porozmawianiu w nieco bardziej nieformalnej atmosferze. To świetna okazja do przedyskutowania projektów, omówienia warunków umowy i przeprowadzenia negocjacji oraz bliższego poznania się, tyle że na neutralnym gruncie. Business lunch z klientami lub kontrahentami uznaje się za istotny element strategii networkingowej ukierunkowanej na zmniejszenie dystansu, przełamanie lodów oraz zidentyfikowanie wspólnych punktów odniesienia. W trakcie takiego spotkania wnikliwej ocenie podlega nie tylko Twoje przygotowanie merytoryczne, ale również ubiór oraz zachowanie.

Jak się ubrać na obiad biznesowy? Wyjaśniamy zasady dress code

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko jeden raz – chyba każdy zgodzi się z tym stwierdzeniem. Dlatego, trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że przychodząc na business lunch, jeszcze zanim dotrzemy do stolika i wypowiemy formułę powitalną, jesteśmy oceniani przez pryzmat wyglądu. Wystarczy jedno spojrzenie pozostałych uczestników spotkania, żeby wyrobili sobie oni wstępną opinię na nasz temat, którą później wcale nie tak łatwo jest zmienić.

Dlatego należy wiedzieć, jak się ubrać na biznesowy lunch, czyli wydarzenie półformalne. Szczegółowe zasady związane z doborem odpowiedniego stroju zależą od płci, jednak ogólne wytyczne są wspólne dla kobiet i mężczyzn. Przede wszystkim trzeba zachować umiar – ubiór nie powinien być zbyt wyzywający lub ekstrawagancki, czym mógłby odwracać uwagę od tematyki spotkania. Warto przestrzegać firmowy dress code i dopasować się do branży, której jest się przedstawicielem. Bezpieczną opcją są klasyczne elementy garderoby, utrzymane w stonowanej kolorystyce, które zawsze się obronią. W dobrym tonie jest prostota i minimalizm (zwłaszcza w zakresie ozdobnych akcesoriów).

Dlaczego trzymanie się podstawowych zasad dress code podczas business lunchu jest tak ważne? Jakie konsekwencje niesie za sobą popełnienie w takich okolicznościach modowego faux‑pas? Ubiór dopasowany do sytuacji i miejsca sprawia, że jesteśmy pozytywnie odbierani przez innych ludzi. Skrupulatnie kompletując elegancką i schludną stylizację, tworzymy profesjonalny wizerunek, co daje nam przewagę. W ten sposób można też zaakcentować, że poważnie traktuje się partnerów biznesowych. Ponadto dopracowany strój pokazuje, że dana osoba zwraca uwagę na detale i poświęciła czas na właściwe przygotowanie się do spotkania, a to wzbudza zaufanie.

Business lunch – skrót z zasad etykiety

Najważniejsze zasady savoir‑vivre, które obowiązują podczas business lunchu oraz innych spotkań odbywających się poza firmą, są następujące:

Punktualność (najlepiej tak zaplanować dzienny harmonogram, aby zjawić się na miejscu 5 minut przed umówionym terminem).

Taktowność (przed poruszeniem głównego tematu spotkania, warto postawić na small‑talk i porozmawiać o czymś neutralnym, jednak pod żadnym pozorem nie powinno się plotkować, czy mówić o religii, polityce lub sprawach osobistych).

Komunikatywność (w celu uniknięcia krępującej ciszy, należy wcześniej przygotować krótki scenariusz meetingu wraz z listą zagadnień o których powie się, gdy skończą się inne kwestie do omówienia – to sprawdzony sposób na kontrolowanie przebiegu rozmowy).

Skupienie (trzeba utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcami, ponadto konieczne jest wyciszenie telefonu na czas biznesowego lunchu, nie można też ciągle zerkać na zegarek, bo to oznaka zniecierpliwienia lub znudzenia).

Świadomość siły słów i mowy ciała (podkreśleniem wiarygodności jest spójność pomiędzy komunikatem werbalnym i niewerbalnym, dlatego należy uważać nie tylko na to, co się mówi, ale też na swoje gesty, postawę, czy mimikę twarzy).

Business lunch a zachowanie przy stole – podsumowanie

Business lunch może okazać się połączeniem przyjemnego z pożytecznym. Jednak, żeby tak się stało, trzeba zarezerwować stolik w sprawdzonym lokalu, serwującym pyszne jedzenie i oferującym obsługę na wysokim poziomie. Warto też wiedzieć, jak zachować się przy stole. Wśród podstawowych zasad wymienia się: umieszczenie serwety na kolanach, nietrzymanie łokci na blacie, siedzenie prosto, niemówienie z pełnymi ustami, niewydawanie odgłosów podczas przeżuwania, krojenie potrawy na małe kawałeczki oraz używanie odpowiednich sztućców (według ich ułożenia – od zewnętrznych do wewnętrznych). Nie powinno się też gestykulować, trzymając w dłoniach łyżkę, nóż lub widelec (wcześniej trzeba odłożyć je na talerz), a żeby rozpocząć posiłek, koniecznością jest poczekanie na innych.

Wybór dania, zależy zwłaszcza od kulinarnych preferencji gości oraz czasu, jaki się dysponuje. Lepiej nie zamawiać dania, które trudno zjeść w eleganckim stylu, a więc tak, żeby się nie pobrudzić. Na koniec biznesowego lunchu należy pamiętać, że rachunek opłaca zapraszający (płatność zaleca się dokonać kartą). Jeśli chodzi o pożegnanie – najlepszą formą jest ucisk dłoni i podziękowanie gospodarzowi spotkania za zaproszenie.