Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Obyś żył i pracował w ciekawych czasach

Obyś żył i pracował w ciekawych czasach

Chińskie przysłowie, a może raczej przekleństwo, idealnie opisuje czas, w którym przyszło nam żyć i pracować. Nikt nie spodziewał się, że 2020 rok przyniesie tak wiele znaczących zmian. O tym, jak wpłynęły one na kondycję zdrowotną pracowników i jak działy personalne mogą sobie z tym radzić, opowiada Emilia Rogalewicz, członkini zarządu Benefit Systems.

Partnerem materiału jest Benefit Systems.

Jak wywołane pandemią zmiany w trybie pracy wpłynęły na kondycję pracowników i co to tak właściwie znaczy dla działów personalnych?

Na wiele miesięcy w czterech ścianach domów i mieszkań ulokowaliśmy szkołę, pracę oraz aktywności czasu wolnego, a także wszystkie emocje związane z pandemią i izolacją, w tym stres i niepokój o przyszłość. Tak liczne zmiany przerosły wielu pracowników, co potwierdziły wyniki Global Wellbeing Survey 2021.

Okazuje się, że aż 42% zatrudnionych doświadczyło pogorszenia stanu zdrowia psychicznego, co trzeci pracownik ma problemy z koncentracją w pracy, a co piąty potrzebuje więcej czasu na realizację obowiązków zawodowych. Dlatego wsparcie zespołów w powrocie do dobrej kondycji psychicznej i fizycznej wymaga, zwłaszcza w pandemii, odpowiednich działań zarówno ze strony działów HR i pracodawców, jak i organizacji dostarczających rozwiązania z obszaru świadczeń pracowniczych.

Czy w związku z negatywnym wpływem pandemii na kondycję psychiczną i fizyczną pracowników zmieniło się podejście pracodawców do benefitów?

Przede wszystkim wzrosło zapotrzebowanie na rozwiązania wspierające dobrostan pracowników. Powszechniejsze stało się też przekonanie, że świadczenia pracownicze powinny być elastyczne i dostosowane do zachodzących zmian – czyli dostępne non stop, zarówno offline, jak i online, tak by każdy pracownik mógł z nich korzystać bez przeszkód.

O tym, jak ważna jest elastyczność benefitów, przekonaliśmy się na własnej skórze – niestety, wraz z początkiem lockdownu zostały zamknięte obiekty partnerskie w programie MultiSport. Dlatego szybko wzbogaciliśmy MultiSport o rozbudowaną ofertę online, zarówno zajęć sportowych, jak i konsultacji z ekspertami m.in. od sportu czy też zdrowego żywienia.

Jak się okazało, wdrożenie dodatkowych świadczeń dostępnych online było dla wielu korzystających z kart sportowych cenną zmianą. Co ciekawe, mimo utrudnień związanych z dostępem do obiektów sportowych w czasie lockdownów aż 60% aktywnych zawodowo Polaków wskazało w badaniu MultiSport Index 2020, że oczekuje od pracodawców większego wsparcia w zakresie aktywnego i zdrowego stylu życia.

Aż 60% aktywnych zawodowo Polaków wskazało w badaniu MultiSport Index 2020, że oczekuje od pracodawców większego wsparcia w zakresie aktywnego i zdrowego stylu życia.

Zajęcia sportowe w warunkach domowych stały się sposobem nie tylko na utrzymanie zdrowia, ale i radzenie sobie z izolacją czy negatywnymi emocjami. Wzrosła liczba wyświetleń treningów na platformie treningowej Yes2Move.com, którą stworzyliśmy tuż po ogłoszeniu pierwszego lockdownu, zwiększyło się także zainteresowanie udziałem m.in. w warsztatach wspierających redukcję stresu.

Z naszych badań wynika, że aż 84% pracowników uważa, że aktywność fizyczna poprawia zarówno samopoczucie i efektywność w pracy, a dla 41% jest sposobem na redukcję stresu wywołanego pandemią, co bardzo docenili pracodawcy. Wielu naszych klientów nie zawiesiło w ubiegłym roku dostępu do programu MultiSport nawet na jeden miesiąc, gdyż istotne było dla nich wsparcie pracowników m.in. w budowaniu odporności.

Z badań wynika, że niemal 90% pracowników chciałoby samodzielnie wybierać benefity. Czy takie rozwiązanie warto wdrożyć jako dobrą praktykę?

Zdecydowanie tak. Program MultiSport to swoboda wyboru miejsca, czasu i rodzaju podejmowanej aktywności. Z rozmów z naszymi klientami oraz analiz rynku wynika, że potrzeby pracowników w tym zakresie rosną, a tym samym rozszerzają się oczekiwania pracodawców.

Nie dziwi też wzmożone zainteresowanie platformami kafeteryjnymi, które stają się benefitem przyszłości – według raportu CPL to właśnie dostęp do tego typu rozwiązań planuje w najbliższym czasie zapewnić pracownikom największy odsetek pracodawców. W ramach kafeterii pracodawca udostępnia szerokie pakiety benefitów dla pracowników, którzy w systemie online mogą wybierać odpowiednie dla siebie rozwiązania w takich kategoriach, jak turystyka, lifestyle, kultura czy rekreacja.

Benefit Systems od ponad 20 lat rozwija program sportowy MultiSport. Czy nowe potrzeby i oczekiwania pracowników i pracodawców wpłynęły na modyfikację posiadanej oferty?

W ubiegłym roku intensywnie pracowaliśmy nad ofertą online programu MultiSport, a także świadczeniami dostępnymi na platformie kafeteryjnej MyBenefit. W tym samym czasie prowadziliśmy analizy i badania w zakresie oczekiwań pracowników i pracodawców w nowej, pandemicznej rzeczywistości, które zaowocowały decyzją o budowie nowego programu, silniej ukierunkowanego na dobrostan psychiczny i wspieranie równowagi pracowników. \

Tak powstał wellbeingowy MultiLife, który ma pomagać w prowadzeniu zdrowego, świadomego trybu życia 24h/7. Za jego pośrednictwem pracownicy mają dostęp do różnorodnych usług – od konsultacji z psychologiem i trenerem, przez kursy jogi i medytacji, aż po aktywności wspierające work‑life balance. Takie rozwiązania są szczególnie ważne zwłaszcza teraz, kiedy zaciągnięty został olbrzymi dług zdrowotny i nie ma obecnie pracownika, bez względu na jego stanowisko, który nie odczuwałby negatywnych skutków pandemii.

Skoro o negatywnych skutkach mowa, od 1 stycznia 2022 roku syndrom wypalenia zawodowego ma się znaleźć w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD). Co w związku z tym powinny w swoich działaniach wdrożyć działy personalne?

Warto uwzględniać potrzeby i zdanie pracowników oraz spojrzeć szerzej na przyczyny tego zjawiska. Według badania Kronos Incorporated i Future Workplace na wypalenie zawodowe mają wpływ takie czynniki, jak: nieadekwatne wynagrodzenie, przeciążenie pracą, nieefektywne zarządzanie w firmie czy brak powiązania między wykonywaną pracą a strategią firmy. Do tego warto dodać negatywne skutki przedłużającego się stresu, zmęczenie oraz zintensyfikowane dolegliwości związane m.in. z pracą zdalną, takie jak bóle kręgosłupa, na które skarży się obecnie 86% Polaków.

Wsparcie pracowników jest szczególnie ważne teraz, kiedy większość społeczeństwa odczuwa negatywne skutki pandemii.

Polityka personalna w przedsiębiorstwie powinna stanowić odpowiedź na kluczowe bolączki i potrzeby pracowników, ale także umożliwiać indywidualne dopasowanie świadczeń do konkretnej osoby. W końcu dla jednych będzie ważne wsparcie w codziennych obowiązkach, dla innych pomoc w redukcji stresu i lęków wywołanych przez pandemię czy też konkretne rozwiązania wspierające rozwój zawodowy i przeciwdziałające wypaleniu zawodowe- mu. Wsłuchajmy się w te potrzeby, bo bez zmotywowanych, efektywnych, a przede wszystkim zdrowych pracowników trudno będzie odbudowywać wyniki przedsiębiorstw. •

Dowiedz się więcej o dobrych praktykach HR »

HR w poszukiwaniu utraconej równowagi 

Joanna Koprowska PL

Modelowanie środowiska pracy, digitalizacja procesów HR, zarządzanie zdrowiem pracowników, strategia rozwoju kadr to tylko kilka z brzegu wyzwań, z jakimi muszą się mierzyć działy personalne. Lista puchnie, priorytetów przybywa. HR staje na straży ciągłości działań firmy, dobrego samopoczucia ludzi i długoterminowych celów organizacji. Jak długo wytrzyma rosnącą presję?

Elastyczny i szybki HR w nowej normalności 

Agnieszka Młynarczyk PL

Dzisiaj HR musi być nie tylko skuteczny, ale też szybki, zwinny i elastyczny. Od tego, czy w porę zareaguje na nowe potrzeby pracowników i zmiany w środowisku pracy, zależy efektywność organizacyjna. O roli działu personalnego w kształtowaniu rzeczywistości organizacyjnej w świecie nieustannych zakłóceń opowiada Agnieszka Młynarczyk, dyrektor HR w BASF Polska.  

Grunt to wyprzedzać oczekiwania pracowników 

Alina Smolarek PL

Pracownicy oczekują większej troski ze strony pracodawcy niż przed pandemią. Aby kształtować ich rzeczywistość, działy HR nie mogą ograniczać działań do reakcji na pojawiające się potrzeby. Na to, dlaczego muszą je wyprzedzać, zwraca uwagę Alina Smolarek, dyrektor HR w Centrum Medycznym ENEL-MED.