Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Współczesny patriotyzm ekonomiczny to zagadnienie wielowymiarowe, dlatego chętnie do niego wracamy. Podczas kongresu ICAN Management Review poświęciliśmy temu zjawisku cały blok tematyczny. Jak praktycy biznesu ocenili polskie innowacje i technologie?

Opadły już emocje po październikowym kongresie ICAN Management Review, ale wiedza, którą się dzieliliśmy, nadal pozostaje aktualna. W związku z toczącymi się dyskusjami o patriotyzmie ekonomicznym, roli państwa we wspieraniu rodzimych firm i zmieniających się postawach konsumenckich warto powrócić do najciekawszych spostrzeżeń naszych ekspertów.

Patriotyzm ekonomiczny

O patriotyzmie gospodarczym z perspektywy badacza opowiedział Mariusz Smoliński, dyrektor ICAN Research. Podzielił się z widzami wnioskami z badania uwzględniającego perspektywę B2B i B2C.

Okazuje się, że dwie trzecie Polaków (67%) deklaruje swój patriotyzm. Pozostali przyznają, że patriotami bywają (21%) bądź że nie identyfikują się z tą postawą (12%). Co ważne, poziom patriotyzmu od pierwszych badań na ten temat, realizowanych jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, rośnie wraz z wiekiem i poziomem wykształcenia ankietowanych.

Z kolei prawie wszyscy badani przedstawiciele kadry menedżerskiej (96%), niezależnie od branży i wielkości firmy, przyznali, że wsparcie polskiej gospodarki jest dla ich organizacji co najmniej ważne. Spostrzeżenia nie były uzależnione od polskiego lub zagranicznego pochodzenia firmy. Dodatkowo większości badanych (79%) menedżerów towarzyszy poczucie odpowiedzialności za rozwój polskiej gospodarki. Postawy te przekładają się na percepcję rodzimych produktów.

Jak podkreślił Mariusz Smoliński: „Polskie produkty są lepiej postrzegane niż zagraniczne. Konsumenci uważają je za bezpieczniejsze, godne zaufania, tanie oraz wysokiej jakości. Z kolei zagranicznym produktom przypisywana jest większa innowacyjność i wyższe ceny”.

Przypomnijmy, że prezentowane przez eksperta badanie powinno być znane naszym czytelnikom. Prezentowaliśmy je w raporcie „Patriotyzm gospodarczy rozszyfrowany” w sierpniowo‑wrześniowym wydaniu „ICAN Management Review”. Prezentujemy też ponownie jeden z towarzyszących materiałowi wykresów.

Prezentacja Mariusza Smolińskiego była preludium do debaty eksperckiej, którą prowadził Andrzej Jacaszek, dyrektor zarządzający ICAN Institute. Zaczął dyskusję od wzmianki na temat azjatyckich tygrysów gospodarczych, takich jak Samsung, Toyota, LG czy Hyundai. „Błyskawiczny rozwój państw azjatyckich był wynikiem rozsądnej polityki tamtejszych władz. Czy Polska ma szansę iść drogą azjatyckich tygrysów?” – pytał ekspertów.

PRZECZYTAJ CAŁY RAPORT dotyczący PATRIOTYZMU GOSPODARCZEGO »

Patriotyzm gospodarczy rozszyfrowany 

Mariusz Smoliński PL, Joanna Koprowska PL

Polskość zyskuje na znaczeniu w oczach konsumentów i firm - zarówno tych rodzimego, jak i zagranicznego pochodzenia. Poczucie odpowiedzialności za rozwój polskiej gospodarki przekłada się na wielopłaszczyznowe działania. Jak firmy oraz klienci B2B i B2C rozumieją nowoczesny patriotyzm gospodarczy?

Wiele wyzwań i szans

Na tak postawione pytanie Tomasz Łętka, członek zarządu Apator oraz prezes zarządu Apator Elkomtech, odpowiedział: „Warto się zastanowić, czy jesteśmy gotowi, by stać się tygrysami chociażby Europy. (...) Brakuje nam innowacji. Wystarczy porównać liczbę patentów zgłaszanych na 10 tysięcy naukowców i inżynierów w Polsce oraz innych krajach. U nas ten wskaźnik wynosi tylko 6, podczas gdy w Niemczech – 60, we Francji – 58, a w Austrii – aż 76. Bez innowacji trudno będzie nam zdobywać rynki międzynarodowe. Trzeba budować polskie know‑how”.

Te dane nie zdziwiły Adama Karpińskiego, prezesa Inter Cars Fleet Services, który zarysował kolejny problem. Jego zdaniem na stosunkowo słabą pozycję polskiej gospodarki na świecie wpływa niski poziom uczelni wyższych. W światowych rankingach plasują się one na niskich pozycjach. Kiepski poziom kształcenia odbija się więc na poziomie innowacji.

„Nie ma możliwości skopiowania modelu, który udał się w innym kraju. Nie powinniśmy myśleć jak naśladowcy, a raczej poszukiwać własnych sposobów na odnalezienie się w obecnych realiach. Dzisiaj mówimy, że aby być efektywnym i skutecznym, trzeba być szybkim we wdrażaniu rozwiązań. Musimy się nauczyć, jak wykorzystać dostępne możliwości. Problemem nie jest dostęp do technologii, lecz umiejętność ich innowacyjnego wykorzystania” – podkreślał Wojciech Pantkowski, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej. Przy okazji zwrócił jednak uwagę, że np. w sektorze finansowym polscy przedsiębiorcy postrzegani są jako bardzo innowacyjni. W raporcie Deloitte Digital Banking Maturity 2020 Polska plasuje się w gronie światowych liderów cyfrowej transformacji bankowości.

Radosław Świerczyński, dyrektor sprzedaży Operatora Chmury Krajowej (OCHK), zauważył, że droga do sukcesu na arenie międzynarodowej nie tkwi w interwencjonizmie, lecz w wykorzystaniu technologii. Jak podkreślał: „Misją OCHK jest poprawa innowacyjności w kraju. Stworzenie lokalnej, krajowej chmury ma zwiększyć dostępność tego rozwiązania dla polskich przedsiębiorców, którzy chcą wspierać polską myśl techniczną”.

Pytanie o interwencjonizm państwowy podzieliło zaproszonych ekspertów. Zdaniem Wojciecha Pantkowskiego jest on uzasadniony. „W sytuacjach ekstremalnych potrzebny jest interwencjonizm, by wesprzeć najbardziej dotknięte kryzysem branże. Jeżeli firmy wspierają państwo, płacąc podatki, mogą oczekiwać od państwa, że w ekstremalnej sytuacji na zasadzie wzajemności pomoże w trudnych czasach”.

Andrzej Jacaszek podsumował debatę, życząc wszystkim udanej transformacji cyfrowej i przystosowania się do nowej normalności. „Patriotyzm gospodarczy jest związany z polskim pozytywizmem, a ten historycznie przyniósł Polsce bardzo dobre efekty” – przypomniał.

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”.

Polecane artykuły