Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Zatrudnij awatara

· · 2 min

Ludzie to najważniejszy kapitał firmy – słyszałeś to pewnie nie raz. Myślisz: Bzdura – rynkiem rządzą pracodawcy, mogę mieć każdego. Do pierwszej rekrutacji.

Okazuje się, że nawet w trudnych czasach znalezienie odpowiedniego pracownika wymaga nie lada zachodu. Szczególnie, jeśli działamy w specyficznym obszarze lub jeśli musimy konkurować z wieloma innymi przedsiębiorcami. Ale także wtedy, gdy nasza firma nie zadbała dotychczas o swój wizerunek dobrego pracodawcy.

Biorąc to pod uwagę, warto zainwestować nie tylko w precyzyjne dotarcie do potencjalnych kandydatów, ale przede wszystkim w zbudowanie z nimi relacji. Jak to działa? To możliwe tylko wtedy, kiedy możemy im się przedstawić i pokazać, co jako firma mamy do zaoferowania. By to osiągnąć, możemy skorzystać z rozwiązania sprawdzonego już w sprzedaży, czyli targów. To bowiem nic innego jak przestrzeń (coraz częściej wirtualna), w której firma przedstawia swoją ofertę, buduje wizerunek marki, zachęca do nawiązania kontaktów, a często pozyskuje też kontrakty.

Idea targów pracy jest podobna. Na firmowym stoisku możemy pokazać, jak się u nas pracuje, na co może liczyć kandydat i kogo aktualnie szukamy. Nierzadko taki kontakt z szukającymi pracy owocuje pokaźnym plikiem zdobytych CV, a czasami nawet podpisaniem przedwstępnej umowy. Przyjęło się, że targi pracy to domena działów HR. Czy jest to jednak właściwe podejście? Niekoniecznie, w końcu kandydat będzie pracował w Twoim dziale!

Czytaj także: Zignoruj doświadczenie i zostaw konkurencję w tyle >>

Budowanie przez klikanie

Według mnie targi to doskonały sposób, by w świadomości kandydatów budować wizerunek Twojej marki. Przecież niezależnie od tego, czy kandydaci zostaną Twoimi pracownikami czy nie, są lub mogą być odbiorcami Twoich produktów bądź usług! Pamiętasz o tym na co dzień?

Szczególnie dużo możliwości w tym zakresie dają targi organizowane w internecie. Dzięki dostępnym rozwiązaniom (np. warsztatom online), możesz pokazać się jako ekspert w swojej branży albo – chcąc trafić do pokolenia Y – zaangażować tę grupę w niestandardowe akcje. Internet jest naturalnym środowiskiem generacji Y, dlatego ta forma kontaktu jest dla millennialsów najbardziej oczywista i przyjazna.

Podczas targów w sieci masz szansę złowić również specjalistę z kilkuletnim doświadczeniem. Jak bowiem wynika z badania Megapanel w wiosennej edycji Wirtualnych Targów Pracy Pracuj.pl, grupa uczestników w wieku 35‑44 lat była niewiele mniejsza od tej z pokolenia Y, a 44% uczestników tych targów to samodzielni specjaliści, osoby na stanowiskach kierowniczych i kadra zarządzająca.

Choć tradycyjne targi mają swoje zalety (na przykład mogą świetnie sprawdzić się w przypadku mniejszych, lokalnych firm), to również w tym obszarze internet jest już górą, szczególnie jeśli chodzi o zasięg i szybkość w dotarciu do poszukiwanej grupy kandydatów. Wydarzenia organizowane w realu przyciągają od kilku do kilkunastu tysięcy odwiedzających. Dla porównania w targach Pracuj.pl wzięło udział przeszło 350 tysięcy użytkowników z całej Polski. Różnica jest więc ogromna.

Czytaj także: Co ukrywa Twój przyszły pracownik? >>

Koniec z kosztownymi delegacjami

Niebagatelną przewagę nad tradycyjną formułą stanowi też zmniejszenie kosztów, interaktywność oraz to, że można szybko zmierzyć efektywność rozwiązania online. Poza tym, choć targi wirtualne są wydarzeniem ogólnopolskim, to są targetowane. Oznacza to, że szukając osób w województwie dolnośląskim czy podkarpackim nie musisz wyjeżdżać na roadshow do Wrocławia albo Rzeszowa.** **Biorąc udział w internetowych targach, możesz je zaplanować, przygotować i przeprowadzić zdalnie. Wystarczy, że zaprezentujesz  swoją organizację, dołączysz oferty pracy, zbudujesz profil kandydata i przekażesz te informacje organizatorowi takiego przedsięwzięcia. Oczywiście masz też wpływ na wygląd Twojego internetowego stoiska.

Co istotne, siedząc w swoim biurze na bieżąco możesz kontaktować się z kandydatami na czatach i forach, a o uczestnictwie Twojej firmy w wydarzeniu możesz poinformować na stronie „Kariery” czy na profilu firmy w mediach społecznościowych**. To również doskonałe narzędzie dotarcia z informacją do kandydatów przebywających za granicą i rozważających powrót do kraju.** Jak widać, dzięki takiemu rozwiązaniu można efektywnie budować relacje z różnymi grupami kandydatów, optymalizując przy tym koszty. A co najważniejsze – przyspieszyć żmudny proces poszukiwania kandydata idealnego, który wzbogaci najważniejszy kapitał w firmie.