Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie – modele wykorzystywane w praktyce biznesowej

· · 3 min
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie – modele wykorzystywane w praktyce biznesowej

W świecie biznesu wiedza staje się walutą sukcesu, dlatego warto w pełni korzystać z jej potencjału. Organizacje, które potrafią nią zarządzać, mają szansę wdrażać innowacyjne rozwiązania oraz inwestować w rozwój swoich pracowników i tym samym konsekwentnie budować pozycję lidera w branży. Mądre zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie jest istotne ze strategicznego punktu widzenia, ponieważ tworzy przestrzeń do szybkiego reagowania na zmiany rynkowe oraz wyznaczania trendów.

Warto więc nieco bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu – sprawdź, na czym polega zarządzanie wiedzą i przekonaj się, jaką rolę odgrywa ten proces w kontekście funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw!

Czym jest zarządzanie wiedzą w organizacji?

Zarządzanie wiedzą (knowledge management) w przedsiębiorstwie to ogół działań związanych z systematycznym podejściem do identyfikowania, tworzenia, gromadzenia, organizowania, przechowywania, udostępniania oraz wykorzystywania wiedzy jawnej i ukrytej, na którą składają się nie tylko dane i informacje, ale też doświadczenie, kompetencje oraz pomysły pracowników.

Zapewnienie osobom upoważnionym dostępu do tej wiedzy następuje poprzez użycie narzędzi takich jak: kursy i szkolenia, platformy e‑learningowe, firmowe portale intranetowe i fora dyskusyjne, prezentacje, filmy instruktażowe, katalogi ofertowe, handbooki, spisy procedur postępowania, poradniki, przewodniki, instrukcje, regulaminy oraz sesje burzy mózgów.

Podstawowe strategie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie

systemie zarządzania wiedzą stosuje się najczęściej jeden z trzech modeli – japoński, zasobowy oraz procesowy:

· Model japoński, który opracował I. Nonaka i H. Takeuchi, propaguje ideę ciągłego doskonalenia oraz motywowania pracowników do rozwoju, ponadto uznaje za wiedzę również wartości, emocji i przeczucia. Opiera się na współdzieleniu zasobów intelektualnych między osobami zatrudnionymi w danym miejscu poprzez interakcje społeczne, mentoring, czy pracę zespołową. Ta metoda to porównywany do spirali cykl, w ramach którego istnieją cztery procesy konwersji wiedzy – socjalizacja, eksternalizacja, kombinacja oraz internalizacja.

· Model zasobowy zwraca uwagę na to, że wiedzę trzeba traktować jako zasób materialny firmy, który można formalnie zidentyfikować i przechowywać w specjalnych systemach. Ta koncepcja sprawdza się zwłaszcza w dużych korporacjach, gdzie kluczowe jest centralizowanie danych.

· Model procesowy bazuje na rozwiązaniach i doświadczeniach praktycznych, ponadto uznaje wiedzę za zasób dynamiczny. Koncentruje się na zarządzaniu przepływem informacji w organizacji, zapewniając ich odpowiednią dystrybucję i dostępność w odpowiednich momentach oraz dla odpowiednich osób, co pozwala zastosować posiadaną wiedzę w kluczowych procesach biznesowych. W modelu procesowym wyróżnia się trzy główne fazy: tworzenie wiedzy, dzielenie się nią oraz przekształcanie jej w decyzje.

Jakie korzyści wynikają z zarządzania wiedzą w firmie?

Umiejętne zarządzanie bogactwem organizacji, jakim bez dwóch zdań jest jej kapitał intelektualny, przynosi wiele korzyści zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Choć dostrzega się je na różnych płaszczyznach, łącznie przyczyniają się do budowania przewagi konkurencyjnej. Będzie to między innymi: rozwój kompetencji zawodowych pracowników, wzrost wydajności zespołu, czy zmotywowanie zatrudnionych do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem ze współpracownikami lub klientami.

Do profitów, jakie przynosi odpowiedni przepływ wiedzy w przedsiębiorstwie, zalicza się także poprawę jakości podejmowanych decyzji, usprawnienie procesu komunikacji wewnętrznej oraz oszczędność czasu i pieniędzy wynikającą z ograniczenia liczby popełnianych błędów. Oczywiście skuteczne zarządzanie wiedzą mobilizuje też do generowania pomysłów na nowe produkty albo usługi, co ma na celu dopasowane oferty do potrzeb klientów i zwiększenie ich satysfakcji.

Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie – podsumowanie

Dobre zarządzanie wiedzą, a więc dostęp do niezbędnych informacji w odpowiednim czasie, może zadecydować o sukcesie lub porażce niejednego przedsiębiorstwa. Takie podejście sprawdza się najlepiej w branży technologicznej i IT oraz edukacyjnej, przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym oraz motoryzacyjnym, czy sektorze finansowym i TSL. Wspólna dla tych wszystkich podmiotów jest potrzeba budowania kultury organizacyjnej podporządkowanej wiedzy, wykorzystywanie do tego zaawansowanych narzędzi oraz dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków rynkowych.

W dobie cyfryzacji i dynamicznie rosnącej ilości danych to właśnie umiejętność zarządzania wiedzą stanowi fundament nowoczesnego biznesu. Firmy, które potrafią skutecznie gospodarować zasobami intelektualnymi, mogą lepiej chronić swoje know‑how i mają większe szanse na długoterminowy rozwój oraz osiąganie wyznaczonych celów.

SEKCJA FAQ

Jakie są cele zarządzania wiedzą?

Celem zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie jest efektywne gromadzenie, organizowanie, rozwijanie, udostępnianie i wykorzystywanie wiedzy w organizacji. Dzięki temu możliwe jest wspieranie innowacji, wymyślanie kreatywnych pomysłów, podejmowanie lepszych decyzji, wzmacnianie kultury wiedzy, poprawianie wydajności pracowników, ulepszanie komunikacji oraz zwiększanie konkurencyjności firmy.

Jakie są koncepcje zarządzania wiedzą?

Podstawowe strategie zarządzania wiedzą to: model zasobowy, model japoński oraz model procesowy.

Jakie są 4 podstawowe funkcje zarządzania?

Cztery najważniejsze funkcje zarządzania to: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie. Planowanie określa cele, organizowanie alokuje zasoby, kierowanie motywuje zespół, a kontrolowanie monitoruje postępy i w razie potrzeby wprowadza korekty.