Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Moc psychologii w marketingu i sprzedaży

· · 2 min
Moc psychologii w marketingu i sprzedaży

Ciągłe poszerzanie wiedzy na temat psychologii to obowiązek każdego marketera, który chce odnieść sukces w marketingu i sprzedaży. Wszystko dlatego, że jest ona źródłem informacji dotyczących procesów poznawczych, motywacyjnych oraz emocjonalnych, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na decyzje zakupowe klientów. Jak zastosować wiedzę psychologiczną w działaniach marketingowych, aby dowiedzieć się, jakie są aktualne potrzeby grupy docelowej i dzięki temu kształtować pożądane zachowania konsumentów za pomocą starannie dopasowanej reklamy? Podpowiadamy!

Czym jest psychologia marketingu?

Psychologia marketingu i sprzedaży to dziedzina psychologii, której głównym zadaniem jest dogłębne zrozumienie konsumentów – ich potrzeb, upodobań, motywacji, nawyków, postaw, czy zachowań. Natomiast za cel uznaje się tutaj wpływanie na decyzje zakupowe potencjalnych klientów poprzez starannie opracowany mechanizm działania w zakresie reklamowania produktów i usług.

Jakie są najważniejsze techniki oddziaływania w psychologii marketingu?

Strategie marketingowe, które znajdują zastosowanie podczas realizacji kampanii reklamowych, czy też wpływają na treść komunikatu udostępnianego w mediach społecznościowych, wykorzystują następujące mechanizmy psychologiczne, żeby wpływać na zachowania klientów:

·        reguła wzajemności i sympatii (konsumenci często czują się zobowiązani do odwzajemnienia, gdy otrzymają coś za darmo lub doświadczą innego pozytywnego gestu),

·        zasada dowodu społecznej słuszności (dzielenie się rekomendacjami oraz opiniami),

·        rozbudzanie różnych zmysłów za pomocą marketingu sensorycznego,

·        odwoływanie się do autorytetów,

·        wywoływanie efektu niedostępności (udostępnianie ograniczonych – czasowo lub ilościowo – edycji produktów),

·        personalizowanie oferty,

·        czerpanie z potencjału drzemiącego w psychologii kolorów,

·        stawianie na efekt wabika (tworzenie przestrzeni do porównania ze sobą produktów, mającej na celu ukierunkowanie na najlepsze rozwiązanie),

·        nawiązywanie do emocji odbiorców, takich jak: radość, smutek, strach i gniew, niepewność i lęk, ciekawość, czy nostalgia.

Psychologia marketingu – przykłady

W praktyce psychologia marketingu to m.in. odpowiednio opracowany content zamieszczany na stronach internetowych. Copywriterzy powinni tworzyć treści o charakterze sprzedażowym (i nie tylko), wykorzystując do tego perswazję oraz język korzyści. Zauważalna jest także koncepcja podwójnego kodowania, zgodnie z którą tekst jest odbierany na dwóch poziomach – słownym oraz obrazowym. Ponadto liczy się zwracanie uwagi na neuromarketing, czyli dziedzinę badań naukowych, która podpowiada, jak ludzki mózg reaguje na różnego typu bodźce marketingowe.

Wiele dobrego może też przynieść influencer marketing, angażujący znane osoby do promowania marki poprzez rozpowszechnianie przekazu reklamowego za pośrednictwem kanałów cyfrowych, którą są ich naturalnym środowiskiem. Rosnącą popularnością cieszy się także czerpanie z grywalizacji, a więc techniki zachęcającej do stosowania mechanizmów znanych z gier w sytuacjach, które z grami nie mają nic wspólnego. Marketing, ukierunkowany na zwiększanie zaangażowania i motywowanie, wykorzystuje wtedy elementy, takie jak: zadania, poziomy, osiągnięcia, punkty, tabele wyników oraz nagrody.

Sekcja FAQ

Co to jest psychologia marketingu?

Psychologia marketingu to interdyscyplinarna dziedzina, która bada, jak motywacje, potrzeby, przyzwyczajenia oraz zachowania konsumentów wpływają na ich decyzje zakupowe. Wykorzystuje ona wiedzę o ludzkiej psychice do tworzenia skuteczniejszych kampanii marketingowych oraz strategii skoncentrowanych na wzroście sprzedaży.

Dlaczego psychologia jest ważna w marketingu?

Psychologia jest kluczowa w marketingu, ponieważ pozwala firmom działającym w różnych branżach zrozumieć, co skłania konsumentów do zakupu ich produktów albo skorzystania z oferowanych przez nich usług. W rezultacie możliwe jest trafne dopasowanie komunikacji marketingowej, zwiększenie zaangażowania i przywiązania klientów do marki oraz umiejętne optymalizowanie oferty w sposób odpowiadający na rzeczywiste potrzeby odbiorców.

Jakie są najpopularniejsze strategie psychologiczne w marketingu?

Wśród technik, które są przykładem zastosowania psychologii w marketingu, wymienia się między innymi: zasadę wzajemności (dawanie czegoś za darmo, żeby druga strona poczuła się zobowiązana do rewanżu), regułę dowodu społecznego (pokazywanie potwierdzeń, że inny ludzie już zaufali konkretnemu produktowi lub usłudze), zasadę autorytetu (wykorzystanie ekspertów lub znanych osób do promowania oferty), czy też metodę polegającą na budowaniu napięcia, co ma skłonić do szybszego podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.