X
Jak maksymalizować zysk?
Nowa książka autora bestsellera PRICING MAN
kupuję w przedsprzedaży! >>

Jak poznać i wykorzystać kompetencje pracowników

Paulina Kostro PL
·  ·
Jak poznać i wykorzystać kompetencje pracowników

Dobry menedżer poznaje i docenia wyjątkowe umiejętności swoich pracowników. Wykorzystuje ich mocne strony i dostosowuje środowisko pracy do okoliczności, w jakich się obecnie znajdują.

Wnikliwe poznanie osób, z którymi się współpracuje, może się wydawać bardzo pracochłonne. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że dzięki lepszemu wykorzystaniu wyjątkowych kompetencji poszczególnych pracowników tak naprawdę zaoszczędzimy czas, gra okazuje się warta świeczki.

Jak to zrobić? Jak radzi Marcus Buckingham, wybitny badacz zagadnień związanych przywództwem, działający w ramach Instytutu Badawczego ADP, zamiast zachęcać pracowników do ścisłego przestrzegania zakresu ich zawodowych obowiązków, warto wspólnie z nimi opracować spersonalizowane opisy stanowisk, w oparciu o ich wyjątkowe umiejętności.

Przeciętni menedżerowie grają w warcaby, a wielcy grają w szachy. Różnica? W warcabach wszystkie pionki są jednolite i poruszają się w ten sam sposób; są wymienne. (…) W szachach każda figura porusza się w inny sposób i nie zagrasz, jeśli nie wiesz, jak poruszają się poszczególne figury. (…) Świetni menedżerowie znają i cenią wyjątkowe zdolności, a nawet dziwactwa swoich pracowników i uczą się, jak najlepiej zintegrować je w skoordynowany plan gry.
– Marcus Buckingham

A zatem, zdaniem Buckinghama, menadżer, który postąpi w ten sposób, zostanie wynagrodzony poprzez bardziej efektywne i skuteczne działania pracowników. Co ważne, jak twierdzi ekspert, czerpanie korzyści z wyjątkowości osoby buduje równocześnie silniejsze poczucie zespołowości. Poświęcając czas na zrozumienie swoich podwładnych, menedżer daje im znak, że widzi i akceptuje ich takimi, jakimi są.

Co należy wiedzieć o swoich pracownikach, aby stworzyć dla nich spersonalizowany opis stanowiska?

  1. Jakie są ich mocne strony?

  2. Jakie czynniki aktywują te mocne strony?

  3. W jaki sposób się uczą?

Zadając te trzy pytania, odkryjesz to, co motywuje daną osobę do doskonalenia się.

Dobry menedżer potrafi stworzyć dobrą relację z pracownikiem

Firma doradztwa personalnego Hays Poland w okresie od czerwca do sierpnia 2021 roku przeprowadziła badanie na temat relacji z przełożonymi oraz cech, które zdaniem pracowników są wyróżnikami dobrego menedżera. Jak wynika z sondażu, 76% respondentów pozytywnie oceniło swój kontakt z bezpośrednim przełożonym, a 16% określiło go jako neutralny.

Zdaniem ekspertów z firmy Hays, tak dobre wyniki świadczą przede wszystkim o rozwoju kompetencji menedżerskich wśród polskich kierowników. Według interpretacji specjalistów, powodem tej pozytywnej zmiany jest pandemia, która w wielu przypadkach wypromowała odpowiedzialne przywództwo, skoncentrowane na pracowniku i jego potrzebach.

Jak oceniasz swoje relacje z przełożonym?

Pozytywnie

76%

Neutralnie

16%

Negatywnie

8%

Indeks górny Źródło: Badanie Hays Poland, czerwiec‑sierpień 2021. Indeks górny koniec

Respondentów zapytano również o to, czy ich przełożony sprostał wyzwaniom związanym z pandemią. Najczęściej padała odpowiedź twierdząca – „tak” odpowiedziało 43% pytanych, a „raczej tak” – 29%. Co ciekawe, zaledwie 12% respondentów negatywnie oceniło skuteczność swoich przełożonych w czasie pandemii.

Ludzka twarz w relacjach zawodowych

Pracownicy przebadani przez Hays Poland uważają, że dobry menedżer powinien być przede wszystkim otwarty, komunikatywny i empatyczny. Autorzy badania zwrócili uwagę, że w odpowiedziach niektórych respondentów dość często pojawiało się sformułowanie „bycie człowiekiem”, oznaczające, że dobry menadżer potrafi pokazywać swoją ludzką twarz w relacjach zawodowych.

Warto zauważyć, że „ludzki przełożony” tak samo jak dba o członków swojej załogi, powinien także dbać o siebie, nie ignorować własnych potrzeb. Jak podkreśla Aleksandra Tyszkiewicz, dyrektor wykonawcza w Hays Poland – „Nie może być tak, że menedżer zawsze stawia zespół nad swoim dobrem i przykładowo permanentnie bierze na siebie ciężar obowiązków innych”. Pozwolenie sobie na odpoczynek i rozładowanie emocji, a co za tym idzie, chwilowe odcięcie się od pracy, to dla podwładnych znak, że menedżer ma do nich zaufanie.

Kolejnym ważnym wnioskiem z badania jest fakt, że aż 66% respondentów uważa, że jakość relacji z przełożonym wpływa na ich plany zawodowe. Odsetek osób potwierdzających tę zależność jest wysoki zarówno wśród osób pozytywnie, jak i negatywnie oceniających swoje relacje z przełożonym (kolejno: 64% i 76%).

Czy jakość relacji z przełożonym wpływa na Twoje plany zawodowe?

Tak

66%

Trudno powiedzieć

13%

Nie

21%

Indeks górny Źródło: Badanie Hays Poland, czerwiec‑sierpień 2021. Indeks górny koniec

Pozytywne relacje z szefem sprawiają, że pracownicy chcą pozostać w firmie, w której pracują – nierzadko mimo trudności, które napotykają na swojej drodze. Natomiast jeśli te relacje są złe,  często staje się to przyczyną poszukiwania przez zatrudnionych innego miejsca pracy. Jak komentują eksperci z Hays Poland, pracownicy podkreślają, że nie byliby w stanie zrealizować wielu wymagających zadań lub przezwyciężyć wyzwań zawodowych, bez odpowiedniego wsparcia.

Wspólna praca całego zespołu oraz szef wspierający w trudnych momentach i motywujący do wysiłku, to fundament wielu indywidualnych i biznesowych sukcesów.

Paulina Kostro

Redaktor "ICAN Management Review" oraz "MIT Sloan Management Review Polska" 

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy