Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Doświadczenia kandydatów budują reputację pracodawcy

· · 3 min
Doświadczenia kandydatów budują reputację pracodawcy

Aż 62% ubiegających się o pracę uważa, że firmy nie dbają o relacje z nimi, a ośmiu na dziesięciu jest przeświadczonych, że pracodawcy nawet nie zapoznali się z ich aplikacją.

Z raportu Candidate Experience 2017 przygotowanego przez eRecruiter i Great Digital wynika, że tak negatywne doświadczenia kandydatów wpływają na wyniki biznesowe organizacji. Raport dowodzi również, że istnieją rozbieżności pomiędzy deklaracjami pracodawców na temat prowadzonych praktyk w procesie rekrutacji a faktycznymi doświadczeniami kandydatów.

Co, zdaniem kandydatów, najbardziej zawodzi w procesie rekrutacyjnym? Pracodawcy mają problem z przekazywaniem wiadomości zwrotnej o zakończeniu procesu rekrutacyjnego. Aż 86% kandydatów oczekuje takiej informacji, natomiast tylko 39% twierdzi, że ją uzyskało. Aplikujący chcą być także informowani o powodach niezatrudnienia (81% oczekuje takiego powiadomienia, a tylko 18% deklaruje, że je dostało). Aż 68% aplikujących liczy na krótki proces rekrutacji, ale tylko 43% przyznaje, że tak rzeczywiście było.

Z kolei 75% ankietowanych pracodawców twierdzi, że informowanie o zakończeniu procesu rekrutacyjnego jest ważne, natomiast nieco mniej, bo 65%, przyznaje, że to robi. 74% pracodawców deklaruje, że należy informować o powodach niezakwalifikowania się, ale tylko nieco ponad połowa (53%) powiadamia o tym. Zdaniem pracodawców na pozytywne doświadczenie osoby aplikującej na dane stanowisko wpływają przede wszystkim przyjazna atmosfera (88% pracodawców wskazuje ten czynnik), ciągły kontakt z kandydatem (83%) oraz możliwość poznania przełożonego podczas rozmowy kwalifikacyjnej (72%). Dla aplikujących z kolei takie działania zajmują w rankingu ważności o wiele niższe pozycje: przyjazna atmosfera jest wskazywana przez 60% kandydatów, natomiast ciągły kontakt z rekruterem przez 61%, a możliwość poznania przełożonego przez 55%.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak rekrutować dobrze?

Firmy tracą klientów przez nieprzyjazną rekrutację 

Weronika Podhorecka PL, Joanna Malinowska-Parzydło PL

Profesjonalnie i przyjaźnie prowadzona rekrutacja przekłada się na działalność biznesową i wyniki sprzedażowe przedsiębiorstwa. 

Działania wyróżniające pracodawcę

Istnieje wiele narzędzi i praktyk, które pracodawca może wykorzystać do wspierania pozytywnego doświadczenia kandydata do pracy. Do podstawowych działań należą przekazanie informacji o przyjęciu aplikacji rekrutacyjnej oraz o etapie, do którego dotarł kandydat, a w przypadku gdy proces rekrutacyjny został już zakończony – informacja zwrotna o przyczynach niezakwalifikowania się. Na pozytywną opinię kandydata o firmie, która prowadziła rekrutację, wpływa również szereg drobnych elementów, o których organizacje często zapominają. Niezwykle wartościowe może być wcześniejsze poinformowanie kandydata o przebiegu spotkania rekrutacyjnego: kto będzie w nim uczestniczył, ile czasu potrwa, jak się przygotować, ale także – jak się ubrać. Kandydaci cenią również informacje na temat wynagrodzenia na danym stanowisku. Obecnie pracodawcy coraz częściej decydują się na niestandardowe akcje marketingowe, takie jak zamawianie Ubera, by przywiózł aplikującego na rozmowę kwalifikacyjną, ale zapominają o podstawowych i prostych praktykach. Istotny jest na przykład moment oczekiwania na rozmowę rekrutacyjną.

Kandydatom można udostępnić kod do Wi‑Fi czy tablet, z którego mogą skorzystać, czekając na spotkanie. Ponadto, jak wynika z naszego badania, 8 na 10 aplikujących chciałoby otrzymywać potwierdzenie szczegółów spotkania rekrutacyjnego SMS‑em. Jesteśmy przyzwyczajeni do SMS‑owych przypomnień od lekarza czy kosmetyczki. Nic więc dziwnego, że kandydaci oczekują takiej samej usługi od rekruterów. Najważniejsze, mimo wszystko, jest całościowe doświadczenie kandydata z procesu rekrutacyjnego, nawet jeżeli napije się pysznej kawy na spotkaniu i zagra w ciekawe gry, to nie będzie miał pozytywnego doświadczenia z rekrutacji, jeżeli rekruter spóźni się na rozmowę, a po spotkaniu nie przekaże informacji zwrotnej.

Doświadczenia kandydatów budują reputację pracodawcy

Pomocna opinia kandydata

Warto również badać, na czym zależy osobom ubiegającym się o pracę w danej firmie. Jedna z organizacji dzięki przeprowadzaniu badania doświadczeń kandydatów dowiedziała się na przykład, że kandydatom przeszkadza to, że rozmowy kwalifikacyjne odbywają się w pomieszczeniach z przeszklonymi ścianami – rozpraszał ich ruch na zewnątrz. Chociaż kandydaci mogą dostarczyć cennej wiedzy pracodawcy, ci ostatni sceptycznie podchodzą do kwestii zbierania opinii od osób aplikujących obawiają się na przykład, że ci, którzy nie przeszli pozytywnie procesu kwalifikacyjnego, mogą mieć mniej pozytywne doświadczenia z rekrutacji. Warto jednak takie badania przeprowadzać zarówno wśród kandydatów, którzy się nie dostali (na przykład wysyłając im anonimową ankietę), jak i nowych pracowników, bo mogą być bardziej skłonni do podzielenia się swoimi doświadczeniami z rekrutacji i dostarczyć cennej wiedzy na temat podobnych procesów w innych, konkurencyjnych firmach. Niestety, wciąż niewielu pracodawców decyduje się na przeprowadzenie takiego badania wśród pracowników, choć nie generuje ono wysokich kosztów ankiety i rozmowy są praktycznie bezpłatne.

Kosztowne skutki złych doświadczeń

Negatywne doświadczenia kandydatów mogą wpłynąć źle nie tylko na wizerunek pracodawcy, ale także na jego wyniki finansowe. Z raportu Candidate Experience 2017 wynika, że niezadowoleni kandydaci dzielą się negatywnymi doświadczeniami z rodziną lub znajomymi z branży (28% ankietowanych), a część z nich odradza innym ubieganie się o posadę w danej firmie (22%). 6% aplikujących wyraża swoje niezadowolenie w mediach społecznościowych. Negatywne opinie w internecie na temat firmy to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Na taki krok decydują się ci najbardziej urażeni. Większość kandydatów dzieli się jednak swoimi opiniami z przyjaciółmi i partnerami biznesowymi, co na długo może zniszczyć wizerunek firmy, a ta może nawet nie wiedzieć, że ma złą reputację. Ponadto co drugi kandydat po negatywnym doświadczeniu z rekrutacji zmienia nastawienie do produktów i usług firmy.

Badanie: Candidate Experience 2017 zostało przeprowadzone przez eRecruiter i Great Digital wśród 536 pracodawców i 1961 specjalistów w Polsce. Ankietowani kandydaci nie zostali podzieleni na grupy tych, którzy pozytywnie zakończyli proces rekrutacji, i tych, którzy zostali odrzuceni na etapie analizy CV bądź spotkania rekrutacyjnego.

Interesujesz się tematyką HR? Dołącz do Klubu HR!

To wyjątkowa społeczność liderów HR, którzy chcą pełnić strategiczne funkcje w swoich organizacjach. Aktywizujemy przedstawicieli działów personalnych, uzupełniamy i doskonalimy ich kompetencje biznesowe oraz tworzymy przestrzeń do wartościowego networkingu. Dowiedz się więcej!

Julia Urbańska

Menedżer marketingu w eRecruiter, należącym do Grupy Pracuj, oraz inicjatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Polecane artykuły