Premium

Materiał dostępny tylko dla Prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś prenumeratorem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Pozyskanie utalentowanych pracowników, a potem ich utrzymanie i dalszy rozwój są tym trudniejsze, im większa jest złożoność organizacji. Jak pokazuje przykład McDonald’s Polska, kluczową rolę odgrywają tu szkolenia, przy których nieocenione wsparcie oferują nowe technologie.

Wysoka złożoność i kompleksowość charakteryzująca duże firmy wymaga odpowiedniego podejścia do pracowników i konsekwentnego budowania ich pozytywnych doświadczeń w relacjach z pracodawcą. Przed wybuchem pandemii sporo firm w Polsce zmagało się z rosnącym zjawiskiem niekontrolowanych odejść pracowników, szczególnie fizycznych i produkcyjnych. Najprawdopodobniej zjawisko to pojawi się ponownie po powrocie do nieco zmodyfikowanej, ale jednak normalności. Przed nadejściem ery COVID problem odejść dotyczył przede wszystkim dużych organizacji i obejmował m.in. branżę spożywczą. Jak wskazywały praktyka i badania rynkowe, odejścia zaczynały się już w pierwszych miesiącach pracy, a prawie połowa osób odchodziła w ciągu pierwszych czterech miesięcy od momentu zatrudnienia!

W czasie pandemii rynek pracownika zmienił się w rynek pracodawcy, ale nie wiadomo, jak długo ten stan rzeczy utrzyma się po odmrożeniu gospodarki. Taka sytuacja jeszcze mocniej utwierdza nas w przekonaniu, że warto inwestować w rozwój i szkolenia pracowników już od pierwszych ich dni w firmie. Praktyka pokazuje, że pracownicy pozostają dłużej w tych organizacjach, które mają formalne programy wprowadzania nowych ludzi na pokład. Jako globalna organizacja możemy z własnych obserwacji tylko potwierdzić te spostrzeżenia. Pozytywne doświadczenia w miejscu pracy są niezwykle istotne w procesie utrzymania pracowników, a szczególnie pomocne w budowaniu tych doświadczeń są szkolenia i rozwój. W wielkich i rozproszonych firmach, takich jak McDonald’s , jest to prawdziwe wyzwanie.

McDonald’s Polska zatrudnia ponad 27 tysięcy pracowników rozsianych po całej Polsce, w tym 4 tys. menedżerów. Za programy szkoleniowe odpowiada dział learning & development. Specjalistyczne kursy i warsztaty odbywają wszyscy pracownicy – począwszy od osób pracujących przy grillu, smażących mięso czy frytki i przygotowujących hamburgery, poprzez kierowników każdej z ponad 460 restauracji sieci aż po menedżerów w centrali firmy i konsultantów‑koordynatorów wspierających działania restauracji w poszczególnych regionach kraju.

Szkolenia prowadzone są na ogromną i rzadko spotykaną w Polsce skalę, gdyż każda osoba, która zaczyna pracę w McDonald’s, ma precyzyjnie określoną ścieżkę rozwoju umiejętności – od podstawowego stanowiska aż po kadrę menedżerską. Każdy pracownik, i nie ma tu wyjątków, może  wykonywać swoje obowiązki dopiero po przejściu specjalistycznego szkolenia. Wymaga to przygotowania wielu różnych zestawów i rodzajów szkoleń, które firma oferuje swoim pracownikom, nie tylko aby mogli zacząć pracę, ale przede wszystkim, aby wykonując swoje obowiązki, czuli się komfortowo i pewnie dzięki odpowiednim umiejętnościom oraz wiedzy.

Zostało 76% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!





Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Paweł Kubisiak

Redaktor merytoryczny "ICAN Management Review".

Artur Czarnecki

Szef działu Learning & Development w McDonald’s.

Wojciech Puchacz

Konsultant ds. szkoleń w McDonald’s.

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy