Zarządzanie i przywództwo
Nigdy nie potrzebowaliśmy liderów bardziej niż dziś. Poznaj najlepsze zasady sztuki dowodzenia i wznieś swoją firmę na nowy poziom.
Pokaż więcejPresja płacowa w czasach inflacji. Jak stawić jej czoła?
Wraz z cenami i stopami procentowymi rosną zarówno koszty prowadzenia biznesu, jak i koszty życia. Jednocześnie, z perspektywy HR, wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Jak w tej sytuacji poradzić sobie z oczekiwaniami wzrostu wynagrodzeń i nie stracić przy tym ludzi?
Elastyczny i szybki HR w nowej normalności
Dzisiaj HR musi być nie tylko skuteczny, ale też szybki, zwinny i elastyczny. Od tego, czy w porę zareaguje na nowe potrzeby pracowników i zmiany w środowisku pracy, zależy efektywność organizacyjna. O roli działu personalnego w kształtowaniu rzeczywistości organizacyjnej w świecie nieustannych zakłóceń opowiada Agnieszka Młynarczyk, dyrektor HR w BASF Polska.
Grunt to wyprzedzać oczekiwania pracowników
Pracownicy oczekują większej troski ze strony pracodawcy niż przed pandemią. Aby kształtować ich rzeczywistość, działy HR nie mogą ograniczać działań do reakcji na pojawiające się potrzeby. Na to, dlaczego muszą je wyprzedzać, zwraca uwagę Alina Smolarek, dyrektor HR w Centrum Medycznym ENEL-MED.
NA TABLICY: Korozja relacji – wymuszona praca zdalna
Pandemia wymusiła na wielu organizacjach wprowadzenie pracy zdalnej. W zespołach nastąpiła mobilizacja, ale kiedy okazało się, że stan wyjątkowy zostaje przedłużony, zarządzający zdali sobie sprawę, że trzeba przemodelować sposób zarządzania ludźmi.
Obyś żył i pracował w ciekawych czasach
Chińskie przysłowie, a może raczej przekleństwo, idealnie opisuje czas, w którym przyszło nam żyć i pracować. Nikt nie spodziewał się, że 2020 rok przyniesie tak wiele znaczących zmian. O tym, jak wpłynęły one na kondycję zdrowotną pracowników i jak działy personalne mogą sobie z tym radzić, opowiada Emilia Rogalewicz, członkini zarządu Benefit Systems.
Jak wprowadziliśmy sześciogodzinny dzień pracy
Skrócenie czasu pracy powoli przestaje być tylko ideą, a staje się faktem – dowodzi tego eksperyment przeprowadzony w polskim (i tylko w polskim!) oddziale międzynarodowej korporacji. O pionierskim wdrożeniu sześciogodzinnego dnia pracy opowiada Łukasz Szymula, Country Manager Poland & CEE firmy Tradedoubler.
Firmy w pułapce przyspieszenia
Liderzy, którzy chcą rozwijać przedsiębiorstwa, oczekują od pracowników ponadprzeciętnego zaangażowania. Jednak nadmierne obciążenie ludzi pracą może przysporzyć firmie więcej problemów niż korzyści. Dowiedz się, na czym polega pułapka przyspieszenia i oceń, czy nie przyczyniasz się do wypalenia swojej organizacji.
NA TABLICY: Jak skutecznie zarządzać wielopokoleniowym zespołem
W firmach pracują przedstawiciele różnych generacji. Przez to, że inaczej patrzą na świat, często trudno im się dogadać. Stosując cztery sposoby, szybko przekonasz się, jak wielki potencjał kryje się w multigeneracyjnym miejscu pracy, i uczynisz z pokoleniowych różnic źródło sukcesu firmy.
Zwolnij, by przyspieszyć
Niewiele firm przyjmuje do wiadomości, że nieustanne podkręcanie tempa pracy i przyjmowanie na siebie coraz większej liczby zadań nie prowadzi w długim okresie do ponadprzeciętnych wyników.
TEMAT NUMERU: Wypalenie organizacyjne
Polskim firmom grozi pandemia wypalenia. Oczywiście nie tylko firmom, lecz przede wszystkim ich pracownikom, ale ten problem jest już rozpoznany. Dużo się o nim mówi i pisze, a w wielu przedsiębiorstwach podjęto już różnego rodzaju programy naprawcze, chociażby darmowe konsultacje psychologiczne. Mało kto dostrzega jednak inne, szersze zagrożenie, jakim jest „pułapka przyśpieszenia” – temat znacznie poważniejszy niż samo tylko wypalenie czy „zmęczenie cyfrowe” pracowników.
Amy C. Edmondson: Spraw, by ludzie mówili ci prawdę
Myślimy o liderach jak o kapitanach, którzy przeprowadza nas przez wzburzone morze na suchy ląd. Tymczasem dobre przywództwo w tak niepewnych i złożonych czasach wygląda inaczej. Gdy nikt nie zna właściwych odpowiedzi, liderzy nie musza samodzielnie szukać rozwiązań. Muszą za to budować bezpieczne środowisko pracy. O tym, jak to zrobić, z prof. Amy C. Edmondson z Harvard Business School rozmawia Joanna Koprowska.
Nowa normalność, nowe wyzwania dla działów HR
Praca hybrydowa, mierzenie efektywności pracowników zdalnych, wprowadzenie nowej polityki wynagrodzeń i świadczeń pozapłacowych – to wyzwania, z którymi mierzą się działy HR w 2021 roku.
Problemy najlepiej rozwiązywać wspólnymi siłami
Gdy dzieje się źle, warto twardo stanąć na nogach i przyznać, że ma się problem. Wielopłaszczyznowa diagnoza sytuacji jest niezbędna, by podjąć dobre działania naprawcze.
Zaangażowanie zaczyna się od przywództwa
Od lat menedżerowie zadają sobie pytanie, jak wykrzesać większy entuzjazm z pracowników. Pandemia sprawia, że to jeszcze większe wyzwanie niż dotychczas. Chwilowo aktywność pracowników wzrosła, ale jednocześnie narastał stres, który dziś zbiera żniwo.
Bierność może być kosztowna
W biznesie niezwykle rzadko spotyka się sytuacje, które same się rozwiązują w oczekiwany przez nas sposób przy naszej bierności. Interwencja zawsze jest wskazana.
Szef zespołu powinien świecić przykładem
Nim Zbigniew zajmie się swoimi pracownikami, musi zastanowić się nad sobą. Bez tego jego działania na rzecz przywrócenia morale w zespole mogą spalić na panewce.
Zespół traci zaangażowanie. Interweniować czy przeczekać?
Mimo ciągłych nadgodzin pracownicy GoldenEye nie wyrabiają się z zdaniami. Na spotkaniach nie żartują jak dawniej. Stali się opryskliwi i sarkastyczni, a część po prostu milczy. Do tego coraz więcej osób bierze zwolnienia lekarskie albo niespodziewanie składa wypowiedzenie. Szef sprzedaży zdaje się negować ów problem, a jednocześnie sam nie czerpie satysfakcji z wykonywanej pracy. Czy zaufani ludzie otworzą mu oczy?
System sygnalizacji czy donosów?
Wprawdzie artykuł przedstawia fikcyjną historię, ale takie lub podobnie sytuacje pojawiają się w realnych organizacjach. Tło sytuacji stanowią niekorzystne relacje między pracownikami i klimat panujący w firmie.
Sygnalista: lojalny pracownik czy donosiciel?
Zafascynowany amerykańskimi rozwiązaniami Arnold Balicki decyduje się na wdrożenie w swojej firmie doradczej tzw. whistleblowingu. Jest przekonany, że dzięki funkcjonowaniu systemu zgłaszania naruszeń będzie w stanie zapobiegać pojawiającym się w firmie problemom. Ma też nadzieję, że z uwagi na możliwość zachowania w tajemnicy tożsamości, pracownicy będą chętniej raportowali wszelkie naruszenia, jakich dopuszczają się ich koledzy.
Offboarding – korzyść dla obu stron (komentarz ekspercki)
Pojęcie offboardingu czy też outplacementu funkcjonuje w HR-owym słowniku już od dawna. Wielu organizacjom z sukcesem udaje się też wdrażać i skutecznie stosować indywidualne oraz grupowe programy wspierające pracowników odchodzących z organizacji w wyniku zmian i transformacji struktur, organizacji pracy czy restrukturyzacji zatrudnienia.