Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Dlaczego warto doceniać swojego pracownika?

· · 4 min
Dlaczego warto doceniać swojego pracownika?

Otrzymywanie pochwał, gratyfikacji lub usłyszenie zwykłego „dziękuję” za wykonaną pracę może wydawać się rzeczą oczywistą, jednak zdarzają się przypadki, kiedy ta wdzięczność nie jest okazywana. Docenianie pracowników to kluczowy element budowy pozytywnej kultury organizacyjnej. Wpływa ono bezpośrednio na poprawę wyników w pracy oraz zaangażowanie, na czym zyskuje cała firma. W przypadku braku okazywania wdzięczności od razu wytwarza się dystans i nieprzyjemna atmosfera w organizacji. Poniżej znajdziesz porady, w jaki sposób doceniać pracownika oraz jakie korzyści z tego płyną.

Gdy jesteśmy chwaleni za naszą pracę, zyskujemy motywację do dalszego jej wykonywania i nie mamy poczucia marnowanego czasu. Okazje do wyrażania wdzięczności można podzielić na te codzienne oraz wyjątkowe. Ważne jest, aby pamiętać, że należy doceniać pracownika nie tylko przy specjalnych uroczystościach, ale także podczas standardowych zadań. Dlaczego zatem warto chwalić pracowników?

Jakie korzyści płyną z doceniania?

Satysfakcja i zaangażowanie pracownika w wykonywaną pracę to klucz do sukcesu organizacji. Jeśli Twój zespół składa się z osób, które są zmotywowane i czują, że robią coś ważnego, to odniosłeś osobiste zwycięstwo jako lider. Docenianie pracowników wpływa pozytywnie na ich produktywność w pracy. Według raportu Tower Watson organizacje, w których menedżerowie wyrażali wdzięczność za wykonaną pracę, uzyskiwały aż do 60% wzrostu zaangażowania. Dodatkowo 78% ankietowanych potwierdziło, że pracowałoby ciężej, jeśli ich chęci byłyby zauważane. Nie są to jednak jedyne korzyści - oprócz wzrostu motywacji i wyniku finansowego docenianie pracowników wpływa również na polepszenie stanu psychicznego. Poprawia się ich samopoczucie, zwiększa pewność siebie oraz podnosi chęć do rozwoju. Taki pracownik będzie czuł więź z firmą, chętniej będzie się angażował w jej rozwój i zostanie w niej na dłużej.

Chwalenie wpływa na redukcję rotacji pracowników w firmie, co pomaga budować stały i silny zespół. Wprowadzenie strategii doceniania podnosi również morale, rozwija przyjazną atmosferę w organizacji oraz poprawia relacje ze współpracownikami. Szczęśliwi pracownicy będą wpływać na wizerunek całej organizacji oraz na ocenę swojego przełożonego – to jak traktujesz swój zespół, mówi wiele o Tobie. Poniżej dowiesz się, w jaki sposób skutecznie doceniać pracowników i osiągnąć zadowalające efekty!

Jak doceniać pracowników?

Skoro już wiesz, jakie korzyści płyną z doceniania swoich pracowników, to czas, żebyś nauczył się, jak to poprawnie robić. Samo „dziękuję” może nie wystarczyć, jednak na pewno jest to krok w dobrą stronę. Warto dopasować formę podziękowań do konkretnego pracownika, gdyż każdy z nich może potrzebować innego okazu wsparcia i otuchy. Pamiętaj również, że jedynie brak wytykania błędów nie stanowi oznakę doceniania. Należy bardziej się zaangażować w pracę i poznać osobowość pracownika, aby skutecznie go motywować. Jeśli nie podejdziesz do każdego pracownika indywidualnie, to Twoja pochwała może zostać niezauważona i nie przynieść oczekiwanych efektów. Na co w takim razie zwracać uwagę i jakie działania podjąć jako lider?

Pamiętaj o feedbacku

Zadbaj o bieżący feedback dla swoich pracowników, aby stale ich motywować i okazywać swoje zaangażowanie. Najambitniejsze osoby na pewno docenią każdą wskazówkę i konstruktywną krytykę, które pozwolą im się dalej rozwijać. Nie czekaj na okresowe spotkania, tylko postaraj się na co dzień interesować postępem zespołu. To pokaże, że chętnie poświęcasz swój czas na jego rozwój oraz doceniasz pracę, jaką pracownicy wkładają w dane zadanie.

Okaż zaufanie i pozwól na samodzielność

Zaufanie do swojego zespołu to podstawa w pełnieniu roli lidera. Nadmierny monitoring i kontrola pracowników sprawi, że będą się czuć oni niepewnie oraz będą wątpić w swoje kompetencje. Pozwól im samym nadzorować i prowadzić swoje projekty, oczywiście okazując przy tym należyte wsparcie oraz mentoring. Na pewno dostrzegą to, że im ufasz i wierzysz w ich siły. Jest to pośrednie okazanie uznania i szacunku wobec wiedzy i umiejętności swoich pracowników.

Doceniaj codziennie i od święta

Wyjątkowe sposobności, takie jak jubileusz firmy czy okrągły staż pracownika, to idealne okazje, aby uroczyście i z wielkim gestem okazać wdzięczność za wykonywaną pracę. Jest to moment wielkich podsumowań, składania gratulacji i wznoszenia toastów, warto zatem skupić się na wyróżnieniu pracownika i szczerze podziękować mu za jego wkład w rozwój firmy. Należy jednak mieć na uwadze, że okazanie uznania raz w roku, przed kamerami i prasą, nie wystarczy, aby pracownik czuł się całkowicie usatysfakcjonowany. Pamiętaj zatem, aby doceniać pracowników także podczas wykonywania standardowych, codziennych zadań. Chwalenie zespołu jedynie w obecności publiczności może wyglądać nieszczerze i sztucznie, jakoby robione było pod wizerunek.

Dobra przerwa nie jest zła

Człowiek spędza w biurze większość swojego dnia, zatem warto zadbać, aby nawet w pracy mógł od niej na chwilę odpocząć. Wynagródź swoim pracownikom ciężką pracę i daj im czas na naładowanie baterii. Możesz zorganizować wspólne lunche pracownicze albo przerwy na kawę z przekąskami, podczas których pracownicy będą mogli ze sobą porozmawiać i budować relacje. Takie spotkania na pewno podniosą morale i przełamią rutynę dnia codziennego, co pozwoli wrócić do pracy z nową energią!

Doceniaj pracę zdalną

Pracownicy, którzy długookresowo korzystają z pracy zdalnej, mogą czuć się zagubieni oraz wykluczeni z życia organizacji. Alternatywą lunchów pracowniczych mogą być dla nich co tygodniowe zdalne spotkania, aby okazać zainteresowanie ich dniem, sprawdzić co u nich słychać oraz pokazać im, że mimo odległości stanowią istotną i niezbędną część organizacji. Zadbaj o systematyczny feedback, wysyłaj spersonalizowane newslettery, aby okazać wsparcie i uwzględniać zdalnych pracowników w codziennym życiu reszty zespołu.

Zadbaj o odpowiednią gratyfikację

Słowa uznania są ważne, jednak wdzięczność okazywana namacalnie stanowi doraźny zastrzyk motywacji dla pracownika. Oprócz dodatkowego wynagrodzenia możesz również wręczyć w podzięce przemyślany upominek. Wykorzystuj każdą okazję, która pozwoli Ci wyrazić wdzięczność za wykonaną pracę. Takim świętem może być Boże Narodzenie – okres przedświąteczny wiąże się z końcem roku, zatem jest to idealna okazja do szczerego okazania uznania i podziękowania pracownikom. W takiej chwili Twój zespół na pewno poczuje się wyróżniony i wejdzie w nowy rok z gotowością na kolejne wyzwania.

Jak pracownicy cenią docenianie?

Nie ma co się oszukiwać, pracownicy w dużej mierze wykonują swoje zadania z myślą, że podlegają ocenie przełożonego. Liczą się oni z jego zdaniem i często bardzo osobiście odbierają słowa szefa. Wyłącznie krytyczne podejście do pracowników powoduje u nich stres, brak wiary we własne możliwości, lęk przed wyrażaniem swojego zdania oraz spadek motywacji. W chwili, gdy dostrzegą wsparcie i dostaną pochwałę, zaczynają czuć się bezpiecznie i zaangażowani w życie organizacji. Przy okazji zmienia się stereotypowe postrzeganie lidera, z surowego i zdystansowanego, na równego innym i wspierającego. Warto pamiętać, że stosowanie samej krytyki nie sprawi, że Twój pracownik zacznie efektywniej pracować – prawdopodobnie stanie się na odwrót i zacznie się wycofywać, a ty zmarnujesz potencjał na rozwój nowego talentu. Pracownicy cenią sobie indywidualne podejście. Pochwała za pracę, z którą najwięcej się zmagają sprawi, że odzyskają wiarę we własne siły oraz zostaną zachęceni do podejmowania kolejnych inicjatyw. Zastanów się zatem, jak Ty podchodzisz do swojego zespołu i kiedy ostatnio wyraziłeś uznanie wobec jego wkładu. Może warto zorganizować dzień życzliwości?