Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Chcesz być liderem transformacji cyfrowej? Zacznij wyznaczać priorytety

· · 3 min
Chcesz być liderem transformacji cyfrowej? Zacznij wyznaczać priorytety

Biorąc pod uwagę tempo, w jakim cyfrowe innowacje rewolucjonizują różne branże na całym świecie, nic dziwnego, że większość prezesów firm odczuwa presję, aby najszybciej, na ile pozwala ich budżet, znaleźć i wdrożyć odpowiednie technologie.

Wielu z nich odkrywa jednak, że aby zostać cyfrowym liderem, nie wystarczy tylko znać się na technologiach. Trzeba stworzyć elastyczną organizację, która będzie potrafiła wyczuć, jakiego typu zmiany są niezbędne, i szybko odpowiedzieć na zidentyfikowane potrzeby maksymalnie konkurencyjnym rozwiązaniem.

Z naszego doświadczenia wynika, że firmy w większości są już przesiąknięte technologiami i szybko się uczą, jak te technologie mogą przekształcić ich działalność. Zazwyczaj zespoły pracujące w terenie zdają sobie sprawę z zagrożeń i możliwości, jakie niesie cyfrowość w obszarze działania, za który odpowiadają – i to zazwyczaj lepiej niż ośrodek centralny firmy. Na tym etapie mają już swoje własne aplikacje, wdrożoną robotykę, nawiązaną współpracę z graczami cyfrowymi albo wykorzystują dane do analizowania swojej działalności i podejmowania lepszych decyzji.

Problem polega na tym, że te działania często są spontaniczne i nieskoordynowane. Bez odpowiednich ram i planowania na poziomie przedsiębiorstwa jako całości najlepsze z tych inicjatyw nie zdobędą uwagi i nie przyciągną inwestycji, na jakie zasługują. Aby zadbać o efektywność, prezesi muszą mieć całościowy obraz cyfrowych zagrożeń i szans, przed jakimi stają kluczowe części przedsiębiorstwa, a także znaleźć sposób na powiązanie ich z ogólną wizją tego, jak cyfrowość przekształca krajobraz konkurencyjny.

Efektywne zarządzanie transformacją cyfrową firmy powinno się skupić na trzech obszarach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przedsiębiorstwa z solidnym modelem operacyjnym osiągają lepsze wyniki »

Doskonała strategia to za mało, jeśli twój model operacyjny jest słaby 

Jacek Poświata PL

Nawet najlepsza strategia może prowadzić donikąd, jeśli jej wdrożenie nie przebiega prawidłowo. Od czego w takim razie należy zacząć?

1. Określeniu, gdzie zmiana jest potrzebna najbardziej

Technologie cyfrowe inaczej wpływają na każdą firmę, najczęściej jednak tworzą lub niszczą wartość w czterech kluczowych obszarach działalności organizacji: zaangażowaniu klienta, produktach i usługach cyfrowych, wynikach operacyjnych i przygotowaniu do przyjęcia przełomowych nowych modeli biznesowych. Wypracowanie jasnego punktu widzenia na temat szans i zagrożeń w każdym obszarze pomoże ustalić, które zdolności firmy wymagają najwięcej uwagi i gdzie należy skoncentrować inwestycje.

2. Aranżowaniu zmiany

Nawet najbardziej klarowna strategia cyfrowa nie powiedzie się, jeśli twoi ludzie nie będą przygotowani na jej przyjęcie. Równie duże znaczenie, co określenie, gdzie zmiana jest potrzebna, ma przygotowanie potencjału i procesów, które umożliwią jej wprowadzenie. Na przykład bardzo często wąskie gardło cyfrowej transformacji stanowi obszar IT, ponieważ jest pogrążony w starych procesach i wymaga znaczącego przeformułowania, aby można go było mocniej powiązać ze strategią, jednocześnie kreując bardziej elastyczne podejście do rozwoju. Aby zmiana się utrzymała, trzeba wykonać ciężką pracę polegającą na zdefiniowaniu nowych ról, dodaniu nowych umiejętności i przyjęciu nowych metod pracy. Jest też ważne, aby starannie zaaranżować zmianę, określając, kto będzie kierował działaniami i jaka będzie ich kolejność.

3. Daniu ludziom możliwości działania

Z takiego podejścia w oczywisty sposób wynika zasadnicze znaczenie modelu planowania dla mobilizowania kadry kierowniczej, aby lansowała konkretne inicjatywy. Wiele z modeli transformacji cyfrowej dotychczas wdrożonych przez liderów było dystrybuowanych globalnie w ramach całej organizacji za pośrednictwem „cyfrowych przekaźników”, czyli orędowników zmiany w obrębie danego regionu i jednostki organizacyjnej. Te działania są planowane centralnie, w rytmie, który poprawia absorpcję zmian i tak, aby zachować spójność z zamysłem.

To podejście polega na tym, aby na każdym poziomie organizacji dać ludziom możliwość działania, tak aby mogli współpracować w celu projektowania i wdrażania rozwiązań. Również tutaj potrzebne są pewne kluczowe zmiany organizacyjne i kulturowe. Na przykład wszyscy muszą mieć dostęp do danych klientów oraz danych analitycznych i narzędzi wizualizacyjnych do ich interpretowania – to informacje, które zazwyczaj są gromadzone w określonej części organizacji.

Tylko prezes czy dyrektor jest w stanie zarządzać procesem zmiany, likwidując istniejące granice, dając zespołom uprawnienia do ustalania nowych reguł i zapewniając ramy strategiczne, które będą wspierać nowy porządek. Często ma sens delegowanie tych zadań przez prezesa osobie odpowiedzialnej za ich rozplanowanie, jaką jest Chief Digital Oficer. Osoba ta musi otrzymać wszelkie uprawnienia, które umożliwią jej wyegzekwowanie zmian w całej organizacji w imieniu prezesa. Na nic innego nie ma czasu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy potrafisz się dostosować do szybko zmieniającego się rynku? »

5 elementów, które pozwolą twojej firmie wygrać na zmieniającym się rynku 

Jacek Poświata PL

Bez dostosowania się do ewoluującego rynku wiele przedsiębiorstw może boleśnie odczuć nadchodzące zmiany.

Jacek Poświata

Dyrektor zarządzający w Bain & Company w Polsce.

Polecane artykuły