0

Magazyn

Normalność 2.0
Najnowsze wydanie

Nr 4, sierpień - wrzesień 2020

Normalność 2.0

W ostatnich miesiącach sporą popularnością cieszy się anegdota, mówiąca o tym, kto ma największy wpływ na tempo digitalizacji w biznesie: CEO, CFO, CIO czy CDO. Otóż żaden z nich. Największy wpływ ma COVID!

Ta anegdota, a dla wielu firm bolesna prawda, pokazuje, że kryzysy zmuszają outsiderów do nadrabiania zaległości i bezlitośnie weryfikują ich zdolność do przetrwania. 

Czwarty numer magazynu „ICAN Management Review” poświęcamy właśnie sztuce przetrwania w tym wyjątkowo niestabilnym czasie. Zaczynamy od badań, które przeprowadziliśmy na polskich firmach, zadając im pytanie, jak kryzys zmienił ich codzienne funkcjonowanie. Jak się okazuje, w wielu przypadkach wpływy sięgają już podstaw organizacyjnych przedsiębiorstw, a nawet modeli biznesowych, o czym piszemy w artykule Normalność 2.0. Jak sobie radzić z tak destrukcyjnymi zmianami? Najlepiej poprzez zwinność, która pozwoli szybko reagować na wszechobecne zmiany otoczenia i w ten sposób doda firmom odporności. W kolejnym artykule, zatytułowanym Zwinność biznesowa: klucz do przetrwania kryzysu, przedstawiamy pięć filarów, których zbudowanie pozwoli firmom osiągnąć tę pożądaną cechę. O tym, że zwinność popłaca, przekonali się już pracownicy Contact Center mBanku, o czym piszemy w artykule Zwinna obsługa klienta.

Poszukując nowych wskazówek i rozwiązań, czasem warto sięgnąć poza biznes. W tekście Jak brytyjska armia przestawiła się na zwinne działanie przedstawiamy sprawdzone w boju doświadczenia wojskowych dowódców, których zmiany w technikach prowadzenia walki zmobilizowały do poszukiwań nowych sposobów działania w terenie.

Polecamy też Państwu pozostałe artykuły!

Lista artykułów

Nr 4, sierpień - wrzesień 2020

EDYTORIAL

Zwinność, czyli odporność

W ostatnich miesiącach sporą popularnością cieszy się anegdota, mówiąca o tym, kto ma największy wpływ na tempo digitalizacji w biznesie: CEO, CFO, CIO czy CDO. Otóż żaden z nich. Największy wpływ ma COVID!

TRENDY

Kierunki zmian w środowisku pracy

COVID-19 przeorganizował system pracy. W ciągu kilku, kilkunastu dni organizacje przeszły w części lub całkowicie na tryb pracy zdalnej, wdrożyły nowe metody działania i powierzyły pracownikom zadania o krytycznym znaczeniu.

Czarne łabędzie i czarne słonie

Peter Schwartz jest uznanym na całym świecie futurystą oraz strategiem biznesu specjalizującym się w planowaniu metodą scenariuszową. Zapytaliśmy go o to, jak stosować jego metodę w praktyce i jakie zakłada możliwe scenariusze na przyszłość z koronawirusem. 

Młodzi pracownicy na rynku pracy w „nowej normalności”

COVID-19 zmienił postawy pokolenia ludzi wchodzących dopiero na rynek pracy, znanego umownie jako generacja Z. 

Doceńmy rytuały

Z dr. Kursatem Ozencem z Uniwersytetu Stanforda, badaczem rytuałów i współautorem książki Kreatywne rytuały przydatne w pracy, rozmawia Joanna Koprowska.

Wywiad z Gretchen Rubin

Autorka książki The Happiness Project, bestsellera na liście „New York Timesa”, opowiada o tym, co możemy zrobić, aby poczuć się szczęśliwymi.

Uwaga na ataki paniki

Coraz więcej badań z Polski i ze świata obnaża prawdę o psychicznych kosztach pandemii. Dla rosnącej liczby pracowników i menedżerów ataki paniki stały się codziennością. 

NA TABLICY: Marka osobista w sieci

Zmiany w strategiach biznesowych wymuszają zmiany w komunikacji liderów i świadomości budowania marki osobistej wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Szczególną, ważną rolę w tym procesie odgrywają narzędzia online. Jak je wykorzystywać efektywnie? Od czego zacząć, jakich błędów unikać, jak komunikować się z grupą swoich interesariuszy w wirtualnej rzeczywistości?

AI to przyszłość biznesu – o tym, jak sztuczna inteligencja zapewnia przewagę nad konkurencją

O sztucznej inteligencji słyszymy od lat. Jest to temat często poruszany przy okazji rozmów o transformacji technologicznej organizacji. Jednak dopiero ostatnio widzimy faktyczne wprowadzanie AI na dużą skalę do codziennego użycia w średnich i dużych firmach. Na pytanie: „Dlaczego AI to przyszłość biznesu?”, odpowiada Dariusz Kupiec, dyrektor ds. wdrożeń w Cloudware Polska.

Transformacja cyfrowa w opiece zdrowotnej

Służba zdrowia wymaga cyfryzacji – dzięki temu jej działanie stanie się bardziej efektywne. O tym, w jaki sposób innowacyjne rozwiązania technologiczne mogą pomóc konsumentom w dbaniu o swoje zdrowie oraz o narzędziach, za pomocą których dyrektorzy służby zdrowia mogą zacząć motywować swoich pacjentów do stania się zaangażowanymi konsumentami oferowanych przez nich usług, opowiada Krzysztof Augustynowicz, Regional Sales Director CEE Commercial Business Unit w Salesforce. Rozmawia Paulina Kostro.

TEMAT NUMERU: Normalność 2.0

Normalność 2.0

PREMIUM

Minęło pół roku od wybuchu pandemii, większość firm przetrwała lockdown w lepszej lub gorszej kondycji, lecz koronawirus nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Z jednej strony epidemiolodzy wieszczą powrót zagrożenia, a nawet jego wzrost. Z drugiej – wszyscy oswoiliśmy się z nowym ryzykiem i próbujemy z nim żyć. Dla firm nie jest to łatwa sytuacja, gdyż strumień dotacji wysycha, a wiele gałęzi biznesu dalekich jest od działania w swoim normalnym tempie.

Zwinność biznesowa: klucz do przetrwania kryzysu

PREMIUM

Wraz z czasem upływającym od początku pandemii obserwujemy, że coraz więcej przedsiębiorstw zastanawia się nad strategiami rozwoju i planuje działania na czas po zakończeniu kryzysu. Niestety, wpływ pandemii na rynki nie skończy się aż do upowszechnienia się szczepionek na koronawirusa. A to nastąpi nie wcześniej niż za kilkanaście miesięcy. Wiele firm może nie doczekać czasów postkryzysowych, o ile nie dostosują się do tego przejściowego okresu. Dlatego też najważniejsza wydaje się odpowiedź na pytanie: jak poradzić sobie z obecną sytuacją rynkową, charakteryzującą się niespotykaną wcześniej złożonością i zmiennością? 

Sprzedam kompetencje cyfrowe. Drogo

PREMIUM

Obsadzenie istniejących i przyszłych miejsc pracy kadrą o pożądanych umiejętnościach stanowi nie lada wyzwanie dla pracodawców. Pandemia to dla nich znak ostrzegawczy, mówiący o tym, że muszą skupić się na rozwijaniu cyfrowego biznesu, zanim wypadną z rynku. Okres wakacyjny w 2020 roku to czas poszukiwań kompetentnych pracowników oraz początek trendu dotyczącego podnoszenia umiejętności pracowników lub przekwalifikowania zatrudnionych. W cenie pozostają m.in. specjaliści ds. transformacji cyfrowej oraz ci, którzy umiejętnie zarządzają zespołami wirtualnymi.

Jak odbudować trwałe łańcuchy dostaw

PREMIUM

Globalizacja sprawiła, że korporacje umiejscowiły centra produkcyjne w krajach, w których siła robocza jest tania, przepisy środowiskowe niezbyt ostre, a do tego rządy biednych państw oferują systemy preferencyjne, aby tylko ściągnąć do siebie kapitał zagraniczny. Może nie byłoby z tym problemu, gdyby nie jeden drobiazg – pandemia COVID-19.

Pandemia COVID-19 a konkurencyjność przedsiębiorstwa

PREMIUM

Natura pandemii ma dwa oblicza. Z jednej strony, jak każdy kryzys, generuje olbrzymie zagrożenia. Z drugiej jednak dostrzec należy szanse kreowane przez COVID-19. Złożoność i niepewność sytuacji kryzysowej oraz jej dualny charakter sprawiają, że poglądy dotyczące możliwości dróg wyjścia z trudności dopiero się wyłaniają, mają charakter dyskusyjny i są często przynajmniej częściowo sprzeczne.

JAK TO ZROBILIŚMY

Zalando: Personalizacja doświadczeń zakupowych

PREMIUM

Platforma zakupowa Zalando niegdyś przytłaczała użytkowników obfitym asortymentem, bo firmie zależało, by zademonstrować swoje zasoby. Dziś skupia się na zaawansowanej personalizacji, aby maksymalnie ułatwić klientom dotarcie do tych produktów, których naprawdę potrzebują. Technologie grają w tym kluczową rolę.

mBank: Zwinna obsługa klienta

PREMIUM

Wywodzące się z IT metodyki zwinnego zarządzania projektami śmiało podbijają kolejne obszary biznesu. Testy przeprowadzone w mBanku pokazały, że agile doskonale sprawdza się również w jednostkach nie kojarzonych dotąd ze zwinnością, takich jak Contact Center.

INNOWACYJNA FIRMA

Twórcze budowanie: DNA trwałej innowacyjności

PREMIUM

Zdaniem Gary’ego Pisano, profesora Uniwersytetu Harvarda, zamiast poddawać się procesowi twórczej destrukcji, uznane firmy mogą przestawić się na twórcze budowanie. Wywiad przeprowadziła Karen Christensen.

BADANIE: Patriotyzm gospodarczy

Patriotyzm gospodarczy rozszyfrowany

Polskość zyskuje na znaczeniu w oczach konsumentów i firm - zarówno tych rodzimego, jak i zagranicznego pochodzenia. Poczucie odpowiedzialności za rozwój polskiej gospodarki przekłada się na wielopłaszczyznowe działania. Jak firmy oraz klienci B2B i B2C rozumieją nowoczesny patriotyzm gospodarczy?

Potrzeba nam wspólnotowej solidarności 

O konieczności wspierania się przez polskie firmy oraz kierowaniu się wartościami w biznesie opowiada Mirosław Klepacki, prezes zarządu Apator, dostawcy rozwiązań dla nowoczesnej energetyki.

Silna gospodarka jest w interesie wszystkich

O konsekwentnym budowaniu koncernu multienergetycznego, patriotyzmie konsumenckim i współpracy z rodzimymi producentami opowiada Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Promowanie Polski na świecie nie jest takie trudne

O tym, jak zbudować globalną firmę w zgodzie z ideami patriotyzmu gospodarczego oraz wprowadzać innowacyjne i zrównoważone rozwiązania, opowiada Krzysztof Domarecki, prezes Selena FM, jednego z największych na świecie producentów chemii budowlanej.

PSYCHOLOGIA

Zaangażowanie? Nie dziękuję, ja tu tylko pracuję

PREMIUM

Zaangażowanie pracowników jest ostatnio jednym z najczęściej podejmowanych zagadnień zarówno przez teoretyków, jak i praktyków zarządzania. Sygnalizowana już od pewnego czasu transformacja oczekiwań pracownika wobec relacji z organizacją weszła w fazę realizacji.

KULTURA ORGANIZACJI

Jak brytyjska armia przestawiła się na zwinne działanie

PREMIUM

Dowódcy wojskowi musieli zmienić sposób działania w terenie. Warto, aby menedżerowie firm skorzystali z ich doświadczeń.

RAPORT: CSR (Społeczna odpowiedzialność biznesu)

Egzamin dojrzałości z odpowiedzialności 

Gdy firmy działające odpowiedzialnie realizowały długoterminowe strategie CSR, starając się uporać ze skutkami zmian klimatycznych, pojawiło się nowe wyzwanie – walka z pandemią COVID-19. Oba kryzysy – klimatyczny i koronawirusowy – są ważnym sprawdzianem dla biznesu.

Pandemia a strategie CSR

Jeszcze nie wiemy, czy pandemia będzie wzmacniała trendy zrównoważonego rozwoju biznesu. Zaangażowanie na rzecz wspierania innych, poczucie wspólnoty oraz refleksje dotyczące nadmiernego konsumpcjonizmu powoli zastępuje nowa (niepewna) rzeczywistość.

Wartości to fundament silnego biznesu

Rok 2020 z całą pewnością możemy nazwać przełomowym. Zarówno w obszarze gospodarczo-ekonomicznym, jak i w społecznym. Żyjemy w czasach zmian, a zarazem dużej niepewności. Nikt z nas nie wie, jak będzie wyglądał świat i gospodarka za kilka lat czy też za kilka miesięcy.

Nowe technologie - narzędzie do walki z cyfrowym wykluczeniem

Dzięki dynamicznemu rozwijaniu technologii telekomunikacyjnych Huawei bierze aktywny udział w walce o likwidację nierówności i włączenie wszystkich w cyfrowy świat. Firma wspiera zarówno cele zrównoważonego rozwoju określone przez ONZ, jak i autorskie projekty na rzecz walki z wykluczeniem, takie jak skupiona na integracji cyfrowej inicjatywa TECH4ALL.

Dzisiaj strategicznie myślimy o przyszłości 

By stworzyć skuteczną strategię zrównoważonego rozwoju, firmy powinny ściśle łączyć jej założenia z celami biznesowymi. Przekonuje o tym lider polskiego rynku piwnego, który konsekwentnie realizuje ambitne cele rozwojowe swoje oraz Grupy Asahi, której jest częścią.

TECHNOLOGIA

Kiedy skalowanie jest kwestią ratowania życia

PREMIUM

16 marca 2020 roku o godzinie 21.26 otrzymałem pilny e-mail od mojego przyjaciela DJ Patila. Pisał do mnie z kalifornijskiego centrum dowodzenia kryzysowego. Chciał walczyć z COVID-19 w najlepszy znany mu sposób – za pomocą danych.

MIEJSCE PRACY

Wielkie miasta są chore na COVID-19

Pozycja wielkich miast została poważnie osłabiona w czasie obecnej pandemii, choć nie jest to jeszcze zjawisko wyraźnie widoczne dla każdego. Metropolie umierają powoli, ale nawet jeśli jeszcze sobie tego nie uświadomiliśmy, jesteśmy świadkami początku końca betonowo-szklanych stolic biznesu.

STUDIUM PRZYPADKU

Dobry specjalista, kiepski menedżer

PREMIUM

Po wybuchu pandemii koronawirusa dostawca rozwiązań e-commerce stara się sprostać rosnącej liczbie zamówień. Klęska urodzaju wywołała problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych szefów projektów. Firma awansowała więc dotychczasowego specjalistę, choć praktyka pokazuje, że nie zawsze jest to właściwy kierunek.

Pośpiech to zły doradca

PREMIUM

Dynamiczne tempo wzrostu, nie tylko w czasach pandemii, skłania liderów do podejmowania szybkich decyzji. A te, choć początkowo wydają się słuszne, mogą czasem przynieść więcej szkody niż pożytku.

Niejasne kryteria

PREMIUM

Dorota musi podjąć decyzję z perspektywy krótkoterminowej, aby pomóc Konradowi oraz zespołowi w dostarczeniu kluczowego dla firmy projektu. Z drugiej strony powinna przygotować strategię rozwoju specjalistów i menedżerów, żeby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.

Szkodliwy awans

PREMIUM

Awans ze stanowiska specjalistycznego na menedżerskie jest momentem zwrotnym w karierze pracowników i często spełnieniem marzeń. Niestety, do zarządzania ludźmi trzeba mieć predyspozycje.

REFLEKSJE

Biznesowy Rajd Dakar

„To, jak sobie radzimy z ekstremalnymi sytuacjami, zależy od naszego charakteru, determinacji i uczciwości. Jeżeli mamy solidne fundamenty, kryzys nas wzmocni”. Z Rafałem Sonikiem, przedsiębiorcą, sportowcem i filantropem, rozmawia Joanna Koprowska.

ALE LIDER

Jadwiga Grabowska – wielka dama mody polskiej

Szczupła, szykowna, energiczna (czasami aż nadto), przedsiębiorcza. Jadwiga Grabowska, dyrektorka Mody Polskiej sprawiła, że w czasach zgrzebnego socjalizmu Polki miały szansę wyglądać równie dobrze jak paryżanki.