Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Zdrowo i estetycznie

· · 4 min

Rynek medycyny estetycznej przeżywa w ostatnich latach bardzo dynamiczny rozwój. Ekskluzywne usługi, skierowane kiedyś do wąskiego grona, stają się coraz częściej ogólnodostępnym produktem.

Obecnie wiele branż polskiej gospodarki weszło w fazę stabilizacji. Prawie 30 lat, które minęły od transformacji ustrojowej, pozwoliły nadrobić straty. Zmienił się nie tylko rynek, ale i sam klient. Jest coraz zamożniejszy, aspirujący do lepszego życia i odważnie sięgający po ofertę premium. ICAN Research, dział badań ICAN Institute, wydawcy „Harvard Business Review Polska”, na zlecenie firmy Croma Pharma przeprowadził badanie rynku medycyny estetycznej (zobacz ramkę O badaniu).

Jeszcze przed kilkoma laty usługi z zakresu medycyny estetycznej postrzegane były jako te, które są zarezerwowane dla osób zamożnych. Obecnie są bardziej przystępne finansowo, dzięki czemu też powszechniejsze. Jak pokazują wyniki badania, średnio co trzeci Polak jest klientem medycyny estetycznej (zobacz Tabela 1). Co ciekawe, w grupie użytkowników 25% stanowią mężczyźni. Z usług medycyny estetycznej najczęściej korzystają mieszkańcy dużych miast, w wieku 25‑55 lat, z wyższym wykształceniem. Więcej niż połowa klientów robi to regularnie, co trzeci zaś okazjonalnie.

Dynamiczny rozwój

Właściciele klinik i gabinetów, którzy wzięli udział w badaniu, twierdzą, że branża, którą się zajmują, jest w fazie dynamicznego wzrostu. Większość ich klientów (69%) przyznaje, że w najbliższym roku będzie częściej korzystać ze wspomnianych zabiegów. Jak widać, medycyna estetyczna przeżywa złote lata rozwoju. A jak reaguje na popyt?

Efektem rosnącego popytu i zaostrzającej się konkurencji jest intensywny rozwój oferty gabinetów. Zmienia się przede wszystkim zakres świadczonych usług oraz ich rodzaje. Gabinety skutecznie wdrażają innowacyjne zabiegi i korzystają z najnowszych osiągnięć farmakologicznych, co przekłada się na lepsze efekty i jest mniej uciążliwe dla pacjentów. Zmienia się samo podejście do zabiegów upiększających. Mają one na celu podkreślenie urody, a nie jej poprawienie, istotne okazuje się zachowanie naturalności rysów twarzy i wyglądu osoby wypoczętej. Część gabinetów twierdzi nawet, że nie chodzi jedynie o estetykę, ale o stan zdrowia w ogóle. Z tego powodu rozwija kompleksową usługę, w ramach której pacjent może korzystać z szerokiej oferty konsultacji i usług świadczonych przez lekarzy różnych specjalizacji (poza medycyną estetyczną), np. dietetyków, chirurgów, onkologów, psychiatrów i psychologów.

Zmienia się również podejście do świadczonych usług – coraz powszechniejsze jest budowanie programów, w których zabiegi ułożone są tak, aby zapewnić klientowi długotrwały efekt. Do tego dochodzi praktyka pozabiegowa, w której lekarz osobiście nadzoruje stan pacjenta, a w razie problemów podejmuje dalsze kroki. Medycyna estetyczna zmierza więc w kierunku multispecjalistycznych centrów, w których specjaliści kompleksowo opiekują się klientami.

Współpracujący z nami lekarze zdają sobie sprawę, że w związku z dynamicznym rozwojem rynku muszą rozwijać nie tylko swoją wiedzę medyczną, ale także biznesową. Takie podeście sprawia, że pacjenci mogą korzystać z usług coraz lepszej jakości – mówi Katarzyna Potocka, dyrektor zarządzająca Croma Pharma w Polsce.

Korzystanie z usług

Korzystanie z usług medycyny estetycznej to najczęściej element stylu życia klientów branży, mocno wpisany w miesięczny plan działań. Motywacje są dwie. Jedni klienci koncentrują się na urodzie, chcą lepiej wyglądać, zależy im na poprawie urody i młodym wyglądzie. Drudzy medycynę estetyczną traktują jako element dbania siebie i swoje zdrowie. Podchodzą do tego kompleksowo – przestrzegają diety, dbają o wypoczynek i uprawiają sport. Obie grupy, korzystając z medycyny estetycznej, chcą się poczuć luksusowo, szukają w niej wyciszenia i możliwości relaksu.

Najczęstszym miejscem wykonywania zabiegów medycyny estetycznej są gabinety lekarskie: prywatne praktyki i gabinety medycyny estetycznej, a także gabinety kosmetyczne.

Klienci gabinetów medycyny estetycznej korzystają z więcej niż jednego produktu lub usługi. Wśród zabiegów iniekcyjnych największą popularnością cieszy się mezoterapia igłowa, redukcja cieni i obrzęków wokół oczu oraz botoks (zobacz Tabela 2). Ponad dwie trzecie badanych planuje w przyszłości częściej korzystać z zabiegów iniekcyjnych. Dotyczy to przede wszystkim mezoterapii igłowej, a także redukcji cieni i obrzęków wokół oczu.

Trudny wybór

Większość z badanych stwierdza, że podjęcie decyzji o skorzystaniu po raz pierwszy z zabiegów iniekcyjnych medycyny estetycznej nie było łatwe. Najczęściej pierwszy wybór padał na mezoterapię igłową. Powodem obaw był końcowy efekt – ankietowani bali się, że nie spełni ona ich oczekiwań. Dopytywali, jak długo trzeba będzie czekać na efekt, czy będzie on długotrwały, czy zmiana wyglądu nie będzie zbyt widoczna lub nieodwracalna (gdyby coś poszło nie tak, jak powinno). Inne pytania dotyczyły bolesności zabiegu, alergii i innych typowych zagrożeń zdrowotnych w trakcie zabiegu i po nim. Chociaż początkowych obaw było wiele, ostatecznie zdecydowana większość klientów gabinetów medycyny estetycznej (76%) jest zadowolona z jakości i efektów zabiegów iniekcji w medycynie estetycznej.

Wybierając miejsce wykonywania zabiegu iniekcji, większość badanych szuka konkretnego lekarza, a nie kliniki czy gabinetu, cena samej usługi zajmuje drugie miejsce. Decydując się na lekarza medycyny estetycznej, Polacy zwracają uwagę zarówno na doświadczenie w wykonywaniu zabiegów, jak i miękkie umiejętności – sposób rozmawiania z klientami, atmosferę, którą tworzy, dalej wykształcenie oraz znajomość najnowszych trendów i zabiegów (zobacz Tabela 3). Zdaniem badanych idealny lekarz medycyny estetycznej to ten, który przede wszystkim daje poczucie bezpieczeństwa, zaopiekowania się klientem. Poza tym dobrze, jeśli ma ugruntowaną pozycję w środowisku.

Trend związany ze zdrowym stylem życia sprzyja rozwojowi medycyny estetycznej. Gabinety i instytuty stają na wysokości zadania, rozwijając swoją ofertę, wdrażając innowacyjne zabiegi i budując dla swoich klientów atmosferę pełną troski i opieki. Producenci preparatów wspierają swoich partnerów, organizując dla nich profesjonalne szkolenia i konferencje. Przykładem może być firma Croma Pharma, która, wychodząc naprzeciw najnowszym trendom, buduje partnerskie stosunki ze swoimi klientami, wspiera ich szkoleniami i możliwością stałej konsultacji.

O badaniu

Badanie prowadzono metodą jakościowo‑ilościową. W projekcie przeprowadzono 15 wywiadów pogłębionych i 1250 wywiadów ilościowych. Ankiety realizowano wśród mieszkańców miast w Polsce (1200 wywiadów) oraz klinik i gabinetów medycyny estetycznej (50 wywiadów).

Akademia Croma Pharma

Firma Croma Pharma, producent kwasu hialuronowego marki Princess, 15 października br. zorganizowała dla wybranych klientów z całej Polski całodniową konferencję biznesową. Business Academy by Croma jest pierwszym tego typu wydarzeniem na polskim rynku medycyny estetycznej – pozwala właścicielom klinik zdobywać niezbędną wiedzę biznesową, wymieniać się doświadczeniami i podnosić poziom usług.

*Tabela 1. Korzystanie z medycyny estetycznej wśród mieszkańców miast w Polsce.*

Badanie przeprowadzone przez ICAN Institute i HBRP na zlecenie firmy Croma Pharma.

*Tabela 2. Najczęściej wykonywane zabiegi iniekcji w medycynie estetycznej.*

Badanie przeprowadzone przez ICAN Institute i HBRP na zlecenie firmy Croma Pharma.

*Tabela 3. Czynniki wyboru lekarza medycyny estetycznej.*

Badanie przeprowadzone przez ICAN Institute i HBRP na zlecenie firmy Croma Pharma.