Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Rozwiąż swoje problemy w 3 krokach

· · 1 min
Rozwiąż swoje problemy w 3 krokach

Tworząc nowe produkty, procesy, a nawet uruchamiając nowe przedsięwzięcia biznesowe, większość firm nie zachowuje dostatecznego rygoru na etapie definiowania problemów, które wymagają rozwiązania. Co więcej, nie potrafią one uzasadnić, dlaczego właśnie te problemy uważają za ważne.

W efekcie firmy przegapiają szanse rynkowe, marnują zasoby i skazują się na podejmowanie inicjatyw, które rozmijają się z ich strategiami. Jak więc i o co powinno się pytać, by właściwie zdefiniować problem firmy i skutecznie się z nim uporać?

Przede wszystkim trzeba określić potrzebę wymagającą znalezienia rozwiązania. A więc – jasno i zwięźle sformułować główny problem, odpowiedzieć sobie na pytanie, co się chce osiągnąć i kto na tym skorzysta.

Następny etap – to osadzenie problemu w odpowiednim kontekście, czyli udzielenie odpowiedzi na dwa pytania:

  • jakie podejścia już wypróbowaliśmy

  • i jakie wypróbowali inni? Jakie wewnętrzne oraz zewnętrzne ograniczenia będą towarzyszyły wdrożeniu rozwiązania?

Dopiero gdy się uporamy z tymi pytaniami, przyjdzie odpowiedni moment, by sporządzić pełny opis problemu, który trzeba rozwiązać oraz wymagań, które muszą spełnić rozwiązanie. Opis problemu – zawierający wszystko, czego dowiedziała się firma, rozwiązując poprzednie dylematy – pomaga dociec, jakie rozwiązanie będzie opłacalne i jakie zasoby są konieczne, by je stworzyć. To na tym etapie musimy zastanowić się, jacy specjaliści będą nam przydatni, co powinni nam oni zaproponować oraz jakich zachęt potrzebują.

A na koniec musimy sobie odpowiedzieć na pytanie – w jaki sposób rozwiązania będą oceniane i jaka będzie miara ich sukcesu?

Czytaj więcej w notce na stronie jacaszek.pl »

Andrzej Jacaszek

Dyrektor zarządzający ICAN Institute, wydawcy „MIT Sloan Management Review Polska” i „ICAN Management Review”.

Polecane artykuły