Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Piotr Kuba, PFR TFI: „Zawsze warto być gotowym na najgorsze”

Wideo

·

Z badań ICAN Research wynika, że polskie przedsiębiorstwa pod koniec 2021 roku oceniały swoją sytuację coraz lepiej. Świętowanie jednak nie trwało długo, bo wraz z wybuchem wojny w Ukrainie pojawiło się wiele nowych wyzwań związanych z zarządzaniem emocjami pracowników, niesieniem pomocy Ukraińcom, ale też załamanymi łańcuchami dostaw czy nadchodzącymi kłopotami z dostępem do surowców. O tym, jak zarządzać oraz dokonywać ekspansji nawet w trudnych czasach, opowiada nam Piotr Kuba, członek zarządu PFR TFI.

– Niestabilne otoczenie to dla biznesu coś oczywistego, dlatego firmy zawsze powinny być czujne i ciągle obserwować sytuację – mówi Piotr Kuba, członek zarządu PFR TFI. Ekspert wyjaśnia, że cykliczność jest zjawiskiem dominującym w biznesie i choć na co dzień trudno ją zauważyć, to już z dekady na dekadę można dostrzec pewne prawidłowości. W związku z tym zawsze warto być przygotowanym na najgorsze, jednocześnie patrząc kilka lat do przodu. – Przygotowanie się na złe czasy ułatwia zmierzenie się z nimi, gdy te już nadejdą – stwierdza rozmówca „ICAN Management Review”.

W obliczu zakłóceń łatwo stracić z oczu perspektywę strategiczną i skupić się wyłącznie na działaniach taktycznych. Jest to jednak postępowanie krótkowzroczne. – Patrzenie strategiczne powinno być podstawą i nie powinno schodzić z agendy. Z uwagi na piętrzące się problemy operacyjne osobom zarządzającym firmami czasami umyka konieczność strategicznego spojrzenia na swoją działalność. Często ulegają złudzeniu, że ważne jest to co tu i teraz, a strategia może poczekać. Nie może poczekać. Poświęcanie kilku chwil, by przemyśleć, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy, jest naprawdę kluczowe dla sukcesu – przekonuje Piotr Kuba, zachęcając przy okazji do rozważenia ekspansji zagranicznej, która umożliwia dywersyfikację działalności. – Ekspansję kapitałową możemy rozumieć na dwa sposoby, czyli jako ekspansję eksportową, jak również jako przejęcia zagranicznych firm – przypomina ekspert.

Długoterminowe strategie są kluczowe, by podjąć mądre decyzje dotyczące ekspansji. W praktyce przygotowanie się na gorsze oznacza zadbanie o odpowiednie zasoby finansowe. – Trudne czasy to zagrożenie, ale i szansa. Mamy okres postpandemiczny, rozchwianie się rynków surowcowych, zerwane łańcuchy dostaw, do tego dochodzi wojna, ale i inflacja – zauważa rozmówca „ICAN Management Review”, podkreślając, że obecne czasy są szansą dla firm, które zadbały o poduszkę finansową czy kapitałową. Właśnie teraz mogą rozejrzeć się na rynku i spróbować dokonać intratnych zakupów inwestycyjnych. Na przykład po to, by pojawić się na rynku zagranicznym lub zdywersyfikować działalność, wchodząc w inną branżę.

Obecne czasy są szansą dla firm, które zadbały o poduszkę finansową czy kapitałową. Właśnie teraz mogą rozejrzeć się na rynku i spróbować dokonać intratnych zakupów inwestycyjnych.

Zobacz całą rozmowę przeprowadzoną podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego i dowiedz się m.in.:

  • jak Fundusz Ekspansji Zagranicznej zarządzany przez PFR TFI może wesprzeć kapitałową ekspansję zagraniczną polskich firm,

  • jakie są kluczowe wnioski z raportu opracowanego przez PFR TFI i PwC Polska pt. ***Polskie inwestycje zagraniczne: nowe trendy i kierunki***,

  • dlaczego nastały dobre czasy na dokonanie ekspansji zagranicznej,

  • jak się przygotować do ekspansji, jakie kwestie przemyśleć przed podjęciem decyzji o rozwoju na rynki zagraniczne,

  • jakie kierunki ekspansji cieszą się obecnie największym powodzeniem wśród polskich przedsiębiorców.

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”.

Piotr Kuba

Członek zarządu ds. inwestycyjnych, PFR TFI

Polecane artykuły