Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Inteligentne przedsiębiorstwa 2020: polskie doświadczenia, światowe osiągnięcia

·
Inteligentne przedsiębiorstwa 2020: polskie doświadczenia, światowe osiągnięcia

Jak polski biznes radzi sobie z nowymi technologiami? Jak wyglądamy na tle Europy i świata? Jak przygotować biznes i produkcję na innowacje? Na te pytania odpowiadali eksperci podczas debaty eksperckiej.

Piętnastego maja odbyło się specjalne wydarzenie, w którym udział wzięli:

  • Aleksandra Przegalińska, Massachusetts Institute of Technology/Akademia Leona Koźmińskiego,

  • Jakub Bobusia, prezes zarządu EBA,

  • Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce,

  • Wojciech Obst, dyrektor techniczny DPS Software.

Rozmowę moderowała Joanna Bator. Głównym tematem spotkania były zagadnienia związane z tym, jak polski biznes radzi sobie z nowymi technologiami. Rozmowę rozpoczął Piotr Ciski, odwołując się do danych statystycznych.

Wyprzedzamy tylko… Węgry i Rumunię

Piotr Ciski zwrócił uwagę, że badania Eurostatu w ostatnich latach nie pozostawiają złudzeń co do niskiego poziomu transformacji cyfrowej kraju. Wskaźnik integracji technologii cyfrowych (Integration of Digital Technology) plasuje nas na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej, mimo że należymy do grona największych gospodarek na kontynencie. Ciągle jeszcze brakuje w polskich firmach systemów informatycznych – m.in. rozwiązań klasy ERP wspierających zarządzanie w obszarze analizy danych. Mamy dane, ale z nich nie korzystamy. Zaledwie 6% naszych przedsiębiorców wykorzystuje Business Intelligence i tylko 10% sięga po chmurę.

Z drugiej strony nie bez przyczyny zagraniczne korporacje przenoszą centra badawczo‑rozwojowe do Polski: mamy zaplecze, mamy zasoby. To jednak nie wystarcza do transformacji cyfrowej. Żeby konkurować w biznesie, trzeba poprawiać wydajność pracy, wykorzystywać dostępność technologii.

Aleksandra Przegalińska upatruje powodów tego stanu rzeczy w braku dobrego przygotowania oraz w niskiej jakości danych i metadanych do „karmienia” systemów. W polskim biznesie brakuje zaufania do nowych technologii i… cierpliwości. Ekspertka dodaje, że aby osiągnąć sukces w digitalizacji biznesu, warto, żeby firmy weszły w tryb research & development, robiły testy czy tworzyły zespoły odpowiedzialne za cyfrową transformację.

Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!

Co można zrobić, aby pójść o kilka kroków dalej?

Wojciech Obst zwraca uwagę, że duże firmy dobrze sobie radzą, przebiegają już w nich procesy robotyzacji, cyfryzacji. Firmy małe i średnie korzystają z podstawowych systemów informatycznych: księgowych, kadrowych. Niemniej ciągle borykają się z procesami produkcyjnymi, magazynowymi, logistycznymi. „Bazą danych” dla tych procesów w większości firm są wciąż ludzie. W żaden sposób nie zapewnia to bezpieczeństwa danych czy samego procesu.

Digitalizację biznesu należy zacząć od cyfryzacji procesów, które przebiegają w firmie. Transformacja cyfrowa może następować powoli, w wąskim zakresie, ale tak, aby mogła być skalowana w dłuższym okresie.

Zapytany o rekomendowany sposób digitalizacji biznesu w przypadku spółki produkcyjnej, Jakub Bobusia, odpowiedzialny za transformację spółki EBA, dodaje, że dla systemu, który ma także analizować dane w produkcji, należy przeprowadzić modelowanie procesów i sparametryzować produkcję. Takie działanie stworzy fundamenty pod automatyzację.

Zauważa, że narzędzia softwarowe są w biznesie mocno sfragmentaryzowane, rozproszone. System ERP obejmuje ponad 90% zakresu funkcjonalności przedsiębiorstwa, w pozostałej części trzeba – ze względu na unikalną specyfikę biznesu – dokładnie przeanalizować, jakich narzędzi i do jakich procesów będziemy potrzebować.

Transformacja cyfrowa – okazje dla biznesu

Ciski wskazuje, że inteligentna automatyzacja procesów zaczyna się od ich cyfryzacji. Jako przykład podaje procesy zarządcze, które są już doskonale zdefiniowane w każdym przedsiębiorstwie: księgowe. Dokładnie wiadomo, jakie czynności wykonać w procesie, ale ciągle te czynności są bardzo pracochłonne. Inteligentna automatyzacja zmniejszy wielość zadań dla pracowników – tu Ciski widzi pole do zagospodarowania dla polskiego biznesu.

Technologia digitalizująca biznes zmienia firmy: niektóre działy, stanowiska przestają być potrzebne, powstają nowe. Projekt zaimplementowania technologii to zmiana procesów, przemodelowanie działów i stanowisk pracy w firmie. Warto pamiętać, że po implementacji inteligentnych technologii firma nie będzie pracowała tak jak dotychczas.

Transformacja: najważniejszy jest pierwszy krok

Jakub Bobusia twierdzi, że najważniejszą decyzją w transformacji cyfrowej jest wybór zaufanego partnera rozumiejącego funkcjonowanie firmy, który odzwierciedli to zrozumienie w procesach zaimplementowanych do systemu.

Piotr Ciski zwraca też uwagę, że w przypadku wdrożenia lepiej mieć partnera stabilnego, bezpiecznego, który nie zniknie z rynku i będzie pomagał w aktualizowaniu systemu o najnowsze osiągnięcia technologiczne – takie bezpieczeństwo jest nie do przecenienia. Mowa o perspektywie planowania 10- czy nawet 20‑letniej.