
Maria Korcz
Redaktorka "ICAN Management Review" oraz "MIT Sloan Management Review Polska"
Quiet quitting – dlaczego wszyscy nagle o nim mówią?
Od kilku tygodni biznesowe portale i użytkownicy mediów społecznościowych na potęgę rozpisują się o zjawisku zwanym quiet quitting. Ale czy ciche odejścia faktycznie mają miejsce i czy ten trend, o ile rzeczywiście istnieje, powinien martwić pracodawców?
Workation – droga do balansu czy wypalenia?
Połączenie pracy z wakacjami znane jest nie od dziś, ale do tej pory częściej kojarzyło się z pracą podczas urlopu niż z podróżowaniem mimo jego braku. Wskutek pandemii zrodził się jednak trend workation, czyli łączenia pracy z urlopem wypoczynkowym. Czy takie połączenie wprowadza w życie zawodowe balans, czy wręcz przeciwnie, jest prostą drogą do wypalenia zawodowego?
To już najwyższy czas, by zadbać o strategię ESG twojej firmy
Na czym polega przejście od CSR do ESG? Jakie zmiany prawne czekają nas w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu? Jak Polska plasuje się na tle świata pod względem raportowania pozafinansowego? Na te i inne pytania w podcaście „O biznesie” odpowiada Liliana Anam, założycielka firmy CSRinfo. Rozmawia Maria Korcz.
Co Global Gender Gap Report 2022 mówi nam o rynku pracy?
Razem z Olgą Kordys-Kozierowską, CEO fundacji Sukces Pisany Szminką, przyglądamy się danym z opublikowanego niedawno przez Światowe Forum Ekonomiczne raportu Gender Gap 2022 i zastanawiamy nad tym, co mówią one o sytuacji kobiet na polskim rynku pracy. Rozmawia Maria Korcz.
Różnorodność: warto stawiać sobie mierzalne cele
O zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością opowiada Daria Gostkowska, Dyrektorka Wykonawcza Obszaru Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Banku BNP Paribas. Rozmowa jest częścią badania jakościowego, którego wyniki ukażą się w 17 numerze „ICAN Management Review”. Wydanie to będzie poświęcone tematyce Diversity&Inclusion w polskim biznesie.
Edukacja menedżera okiem zespołów HR
Gdy zmienia się otoczenie biznesowe, zmieniają się też wymagania dotyczące kwalifikacji kadry menedżerskiej, a co za tym idzie – jej potrzeby szkoleniowe. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się trendom w edukacji menedżerskiej panującym w postpandemiczym świecie, dotkniętym dziś dodatkowo widmem kryzysu gospodarczego.
Forum Idei: Liderzy w obliczu nowych wyzwań
Przedstawiamy wyniki badań prowadzonych przez największe ośrodki akademickie na świecie, m.in. London Business School, Harvard Business School, Stanford Graduate School of Business oraz HEC Paris.
Presja płacowa w czasach inflacji. Jak stawić jej czoła?
Wraz z cenami i stopami procentowymi rosną zarówno koszty prowadzenia biznesu, jak i koszty życia. Jednocześnie, z perspektywy HR, wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Jak w tej sytuacji poradzić sobie z oczekiwaniami wzrostu wynagrodzeń i nie stracić przy tym ludzi?
Czy regionalizacja zastąpi globalizację?
Handel międzynarodowy jest kluczowym źródłem dobrobytu gospodarczego, dlatego coraz częstsze dyskusje na temat skracania łańcuchów dostaw wywołują wśród ekonomistów i liderów biznesu pewien niepokój. Ale czy w XXI wieku regionalizacja ma w ogóle szansę zastąpić globalizację?
Najwyższy czas, by przygotować miejsca pracy na upały
W nadchodzącym tygodniu temperatury w niektórych częściach Polski mogą sięgnąć nawet 39°C. To nie pierwszy, ale też nie ostatni tydzień tego lata, kiedy towarzyszyć będą nam uciążliwe zjawiska pogodowe powodujące zmęczenie, problemy z koncentracją, a niekiedy problemy zdrowotne. Co w obliczu fali upałów oznacza obowiązek pracodawców do zapewnienia odpowiednich warunków pracy oraz jak zadbać o dobre samopoczucie, kiedy termometry odnotują kolejne rekordy?
Jak tworzyć miejsca pracy wspierające zdrowie psychiczne pracowników i liderów?
Różę Szafranek, bohaterkę artykułu Czego możemy nauczyć się od młodych przedsiębiorców?, który ukazał się w 15 numerze „ICAN Management Review”, psycholożkę i CEO HR Hints, pytamy o to, jak rozmawiać w miejscu pracy o zdrowiu psychicznym, jak o nie dbać, a także o największe mity z nim związane, które wciąż pokutują w świecie biznesu.
Jak tworzyć społeczności, a nie tylko media społecznościowe?
Social media to bardzo ważna przestrzeń nie tylko dla bezpośredniej sprzedaży, ale także dla tworzenia długoterminowego przywiązania do marki. O tym, jak budować społeczności w mediach społecznościowych, by maksymalizować ich pozytywny wpływ na markę i minimalizować potencjalne zagrożenia, opowiada Artur Lamali, Community Specialist w RocketJobs.pl.
Nowe oblicze konfliktów w cyberprzestrzeni
Admirał Mike Rogers przez 37 lat służył w marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych. W ostatnich latach kariery wojskowej był dowódcą Dowództwa Cybernetycznego USA i dyrektorem Agencji Bezpieczeństwa Narodowego oraz ściśle współpracował z kierownictwem rządu, Departamentem Obrony i wywiadem USA. W 43. dniu rosyjskiej inwazji na Ukrainę zapytaliśmy go o cyberbezpieczeństwo firm i prywatnych użytkowników internetu. Rozmawia Maria Korcz.
Forum Idei: Liderzy w obliczu nowych wyzwań
Przedstawiamy wyniki badań prowadzonych przez największe ośrodki akademickie na świecie, m.in. Northwestern University, London Business School, Harvard Business School i Stanford Graduate School of Business.
Czym jest warwashing?
Czym jest warwashing? Jak rozpoznać, które firmy chcą rzeczywiście pomóc Ukrainie, a które chcą tylko wykorzystać tragedię wojny do własnej promocji? Próby odpowiedzi na to pytanie podjął się Sergiej Podus, ekspert Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Rozmawia Maria Korcz.
Polacy oczekują od pracodawców włączenia się w pomoc dla Ukrainy
Polacy aktywnie włączają się w pomoc Ukrainie i, jak wynika z badań, tego samego oczekują od swoich pracodawców. Aż 87% ankietowanych chce, aby firma, w której pracują, zaangażowała się w działania na rzecz naszego wschodniego sąsiada.
Odpowiedzialność biznesu w obliczu wojny
Mija już tydzień od rosyjskiej agresji na Ukrainę. W tym czasie do Polski dotarło niemal pół miliona osób (według niektórych źródeł nawet więcej), które uciekały przed wojną. W pomoc uchodźcom oraz tym, którzy zdecydowali się zostać w kraju, by bronić Ukrainy, włącza się wiele polskich firm. Jaka jest dziś rola odpowiedzialnego biznesu?
Biznes w warunkach zagrożenia wojennego – warto być przyzwoitym
Władysław Bartoszewski sparafrazował słowa Antoniego Słonimskiego, nadając swojej książce tytuł Warto być przyzwoitym. Przyzwoitość rozumiana jest w tym wypadku także jako godność, honor, opór. Dziś firmy zdają egzamin z przyzwoitości. Organizują swój biznes w warunkach wojny, ale też ruszają z pomocą Ukraińcom.
Efekt „Lady Makbet”, czyli dlaczego czujemy się brudni podczas networkingu
Specyfika networkingu polega na przeplataniu się relacji towarzyskich i biznesowych, co przypomina niekiedy grę o nie do końca jasnych zasadach. Trudno wyznaczyć granicę między tym, gdzie zaczyna się rozmowa nastawiona na osiągnięcie celu zawodowego, a tym, gdzie po prostu nawiązujemy przyjacielską znajomość. Obie strony takiej konwersacji mogą czuć się nie tylko skonfundowane, ale – jak wskazują badania – wręcz fizycznie… brudne.
Tik Tok: Przestrzeń komunikacyjna dla firm
W grudniu 2021 roku Tik Tok wyprzedził wyszukiwarkę Google pod względem liczby użytkowników. Żadnej innej platformie przez ostatnie kilka lat nie udało się tego osiągnąć. To wydarzenie otwiera nowy rozdział w historii mediów społecznościowych. Ale co oznacza ono dla biznesu?