Jak polskie firmy podbijają nowe rynki

Nie musisz być dużym przedsiębiorcą, by osiągnąć sukces poza granicami kraju. Dowiedz się, dzięki czemu i w jaki sposób polskie firmy skutecznie rozwijają ekspansję zagraniczną i podbijają nowe rynki.

Be Polish, Be Global

Nasz Think Tank powstał z myślą o polskich firmach, które realizują bądź planują ekspansję zagraniczną. Jego misja to pomaganie w wymianie wiedzy i doświadczeń oraz wypracowania dobrych praktyk w zakresie internacjonalizacji przedsiębiorstw. Prowadzimy badania, organizujemy warsztaty i spotkania z ekspertami oraz cykliczne konferencje. Wspomagamy również tworzenie wspólnych grup interesów w krajach cieszących się zainteresowaniem polskich firm.

Polskie recepty na ekspansję zagraniczną

Poszukując nowych kierunków rozwoju, polskie firmy zaczęły odważnie wychodzić poza granice kraju. Zarówno największe przedsiębiorstwa z kapitałem państwowym, jak i mniejsze prywatne start-upy zagościły trwale na zagranicznych rynkach. Najpopularniejsze kierunki to oczywiście sąsiednie rynki europejskie, jednak polscy przedsiębiorcy nie obawiają się również znacznie bardziej odległych regionów świata.

Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw

W ramach wydarzenia realizowanego przez Think Tank „Be Polish Be Global” podzieliliśmy się najnowszą wiedzą o najskuteczniejszych metodach i kierunkach ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne. 

Wideo

Ekspansja zagraniczna: czy kryzys może stać się szansą?

Mówi się, że kryzys jest jednocześnie zagrożeniem i szansą. Czy polskie firmy wykorzystały obecny kryzys i następujące po nim ożywienie do wzmocnienia pozycji na zagranicznych rynkach?

PREMIUM

Ekspansja odporna na kryzys

W 2020 roku, gdy pandemia COVID-19 ogarnęła świat, przepływy transgraniczne gwałtownie spadły. Ale już po kilku miesiącach ten niepokojący obraz stał się bardziej optymistyczny. Ekspansja międzynarodowa polskich firm ma się dobrze, choć zmiany krajobrazu gospodarczego niosą ze sobą ważne implikacje dla strategii i zarządzania.

Federacja ponad granicami

Trzydziestoletnia historia Asseco pokazuje, że najskuteczniejszym i zarazem najszybszym sposobem podbijania nowych rynków są akwizycje połączone z aliansami z lokalnymi partnerami. Polska firma IT wypracowała na swojej drodze ekspansji unikalne podejście do budowania grupy kapitałowej, które nazwała modelem federacyjnym.

PREMIUM

Chcesz wyjść za granicę? Spodziewaj się pułapek

W ostatnich latach obserwujemy coraz dynamiczniejszą ekspansję polskich firm na rynki zagraniczne – nie tylko w formie eksportu produktów czy usług, ale również zakładania oddziałów czy akwizycji lokalnych. Każdy z tych modeli ma swoje plusy i minusy oraz zasadzki natury biznesowej i prawnej.

Kryzys to dobra okazja do ekspansji

Kto nie słyszał o międzynarodowych sukcesach polskich marek kosmetycznych, takich jak Ziaja, Bielenda czy Inglot? Jednak równie dobrze radzą sobie z dala od Polski firmy znacznie mniejsze, nie tak prestiżowe, za to młode i zwinne. Warto je poznać ze względu na kreatywne podejście do podbijania nowych rynków.

PREMIUM

Co kraj, to obyczaj

W ciągu kilku lat łódzki producent sprzętu ortopedycznego z lokalnego gracza stał się właścicielem kultowej europejskiej marki i firmą o zasięgu globalnym. Menedżerowie mieli wówczas okazję przekonać się, jak hermetyczne potrafią być zagraniczne rynki oraz ile znaczą w biznesie lokalne uwarunkowania.

Ekspansja niescentralizowana

O ekspansji zagranicznej, która nie jest realizowana jedynie z ośrodka centralnego, rozmawiamy z Mirosławem Leniartem, zastępcą dyrektora Pionu Rozwoju Grupy Kapitałowej Asseco.

Wideo

Ekspansja zagraniczna w kryzysie

Od czego zacząć, jeśli decydujemy się na podbój innych rynków i jakie wybrać kierunki rozwoju, a także jakie bariery stoją przed przedsiębiorcami planującymi międzynarodowy rozwój? Na te oraz inne pytania starali się odpowiedzieć goście Pawła Kubisiaka w webinarium Think Tanku "Be Polish, Be Global".

PREMIUM

Różnice kulturowe zaczynają się za progiem

Gdy na początku 2018 roku jechałem do Pragi, by objąć funkcję wiceprezesa koncernu paliwowego Unipetrol, należącego do Grupy PKN Orlen, moja wiedza na temat Czech była stereotypowa. Większość mitów o naszych sąsiadach nie przetrwała próby czasu.

Wideo

Skuteczne strategie ekspansji polskich firm

Polskie firmy mogą pochwalić się wieloma sukcesami na rynkach zagranicznych. Okazuje się, że w realizacji wyznaczonych celów nie przeszkadza im nawet pandemia. 

Patriotyzm gospodarczy rozszyfrowany

Polskość zyskuje na znaczeniu w oczach konsumentów i firm - zarówno tych rodzimego, jak i zagranicznego pochodzenia. Poczucie odpowiedzialności za rozwój polskiej gospodarki przekłada się na wielopłaszczyznowe działania. Jak firmy oraz klienci B2B i B2C rozumieją nowoczesny patriotyzm gospodarczy?

Wideo

Szlaki handlowe po COVID-19

Pojawienie się koronawirusa SARS-CoV-2 wywołało poważne reperkusje dla globalnej gospodarki. Obszarem szczególnie dotkniętym jest handel światowy. Czy mimo to Polska może wygrać na pandemii? 

Promowanie Polski na świecie nie jest takie trudne

O tym, jak zbudować globalną firmę w zgodzie z ideami patriotyzmu gospodarczego oraz wprowadzać innowacyjne i zrównoważone rozwiązania, opowiada Krzysztof Domarecki, prezes Selena FM, jednego z największych na świecie producentów chemii budowlanej.

Przepis na ekspansję doskonałą

W drodze na podbój świata trzeba pokonać szereg przeszkód. Choć wielu z nich na pierwszy rzut oka nie widać, niewiedza na ich temat może zniweczyć nawet najbardziej ambitne plany.

Wideo

Ekspansja zagraniczna w dobie pandemii – debata

Czy pandemia COVID-19 ograniczyła ekspansję zagraniczną polskich firm? A może jest to okazja do tego, by jeszcze lepiej walczyć z konkurencją, oferując lepszą jakość produktów i usług?

Zakup niemieckiej firmy otwiera drogę w świat

Gdy polskie przedsiębiorstwa decydują się na rozwój za granicą, często obierają za cel rynek niemiecki. Mimo niedużej odległości kraje te dzieli kulturowa przepaść. 

Wyjątkowa ochrona przed ryzykiem dla eksporterów

Czy dobrze działający w okresie globalnej prosperity mechanizm eksportowy, zweryfikowany pozytywnie również podczas poprzedniego światowego kryzysu z lat 2008–2009, przejdzie z sukcesem kolejny skrajnie trudny test? Jakie czynniki o tym zdecydują?

Wideo

Neoprotekcjonizm jako forma obrony

Witold Wiliński, prezes Zarządu GPW Tech, wyjaśnia jak pandemia wpłynęła na zagraniczne inwestycje w Polsce.

Wideo

Wzrost w czasach kryzysu

Firmy z branży transportowej, mimo pandemii i wywołanego przez nią, wciąż mogą osiągnąć sukces. 

Czas na globalną perspektywę

Coraz więcej wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości rynek katarski będzie zyskiwał na znaczeniu dla polskich przedsiębiorców i inwestorów.

Wideo

Jak wykorzystać pandemię do rozwoju eksportu

Janusz Władyczak, prezez KUKE, opowiada jak uniknąć zagrożeń wywołanych przez kryzys związany pandemią, a nawet wykorzystać je do rozwoju ekspansji. 

Eksport odporny na koronawirusa [Materiał partnerski]

Choć COVID-19 zbiera swoje żniwo w Polsce i bezlitośnie pustoszy całe branże, istnieją obszary biznesu, które łagodnie przechodzą przez kryzys. O tym, jak pandemia wpływa na zarządzanie ryzykiem w firmach i kondycję polskich eksporterów, mówi Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE.

Wideo

Polskie firmy na zagranicznych zakupach

Jacek Byrt, partner odpowiedzialny za usługi doradztwa finansowego w Mazars, opowiada o tym, jak polskie firmy dokonują akwizycji zagranicznej. 

Wierzymy w rozwój współpracy partnerskiej [Materiał partnerski]

O tym, jaki kierunek ekspansji jest najbardziej skuteczny i efektywny biznesowo oraz jakie kryteria warto wziąć pod uwagę, decydując się na takie przedsięwzięcie, opowiada Dariusz Terlecki, dyrektor sprzedaży w Webfleet Solutions Poland & CEE.

Akwizycje zagraniczne muszą być bardzo precyzyjnie przygotowane [Materiał partnerski]

Polskie przejęcia na zagranicznych rynkach już nie zaskakują, choć liczba transakcji jest relatywnie niewielka. O tym, jak się do nich przygotować, na co zwrócić szczególną uwagę, mówi Jacek Byrt, partner odpowiedzialny za doradztwo finansowe w Mazars w Polsce, ekspert z długoletnią praktyką międzynarodową na rynku akwizycji.