Powiadomienie
PROMOCJA
Testuj subskrypcję
ICAN Business Insight
za darmo przez 7 dni!
Magazyn o biznesie dla biznesu
Magazyn linderów cyfrowej transformacji
Książki, e-booki, szkolenia
Osobista platforma wiedzy
Kongresy, konferencje, webinary
Czy rzeczywiście możemy mówić o pandemii A.D. 2020 jako początku nowej ery gospodarczej? Dziś nikt nie odpowie na to pytanie, gdyż nawet futuryści unikają jasnych deklaracji dotyczących jutra. Wiemy jednak, że na czasy po koronawirusie przyjdzie nam jeszcze poczekać. Tymczasem musimy się skupić na teraźniejszości z koronawirusem. I właśnie tej tematyce poświęcamy trzecie wydanie „ICAN Management Review”.
Po globalnym zamrożeniu, które zdaniem jednych przyniosło jedynie pięcioprocentowy spadek europejskiego produktu krajowego brutto, a zdaniem innych uratowało przed śmiercią ponad trzy miliony Europejczyków, gospodarki powoli wychodzą z zamrażarek. Na jakie wyzwania ma przygotować się biznes? Zapytaliśmy o to futurystę Gerda Leonharda i jego odpowiedzi przedstawiamy w wywiadzie zatytułowanym Projektowanie przyszłości to bardziej sztuka niż nauka. Nasz kolejny rozmówca Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego, w artykule Nowa normalność, nowi liderzy zwraca uwagę, że jeśli coś się zmieniło, to na pewno podejście do przywództwa.
Rolę liderów w zmaganiu się z kryzysem opisujemy szerzej w artykule Jak wygrywać w trudnych czasach. Autorzy przekonują, że zarządzanie kryzysowe polega na łączeniu działań taktycznych z transformacyjnymi. Takie podejście pozwala nie tylko przetrwać najgorszy czas, lecz przede wszystkim sięgnąć po nowe szanse wzrostu. A ponieważ lockdown dobiega końca i kolejne branże wracają do gry, nadchodzi Czas na odbicie. W artykule pod tym tytułem prezentujemy wyniki naszego autorskiego badania, pokazującego, jak polscy przedsiębiorcy wdrażają strategie odmrożenia biznesu.
Zapraszamy do lektury!
Ponadto w numerze:
- W jaki sposób Santander znacząco ograniczył koszty przesyłek?
- Jak zorganizować pracę zdalną zwinnym zespołom?
- Kompendium wiedzy o automatyzacji marketingu
- Siła woli w biznesie
Nr 3, czerwiec - lipiec 2020
Skrót B.C. miał do niedawna w języku angielskim jedno oczywiste znaczenie: „Before Christ”, czyli „przed Chrystusem” lub – tłumacząc nie tak dosłownie – przed naszą erą (p.n.e.). Ale gdy pandemia zatrzymała świat, przedstawiciele biznesu zaczęli używać tego skrótu jako „Before COVID”, czyli „przed koronawirusem”...
Gerd Leonhard, jeden z najbardziej wpływowych europejskich futurystów, autor i mówca, w swojej pracy skupia się na relacji człowieka i technologii. Podczas rozmowy z naszą redakcją podpowiadał między innymi, na jakie wyzwania musi przygotować się biznes i jak radzić sobie z niepewnością.
Zdolność trafnego przewidywania przyszłości wymaga naprzemiennego myślenia w szerokim i wąskim wymiarze.
Zapytaliśmy Joannę Czarnecką, dyrektor Pionu Zarządzania Personelem i Efektywnością w PKO Banku Polskim, o lekcje płynące z pracy zdalnej i wnioski z przeprowadzonego wśród pracowników badania „Praca zdalna –Twoje doświadczenia”.
Pandemia COVID-19 sprawiła, że – chcąc nie chcąc – ogromna, wielomilionowa rzesza pracowników zmuszona została do wykonywania swoich obowiązków zawodowych w trybie zdalnym. To rozwiązanie, które na początku wydawało się tymczasowe, może się jednak okazać zaskakująco trwałe.
W erze postcovidowej nie ma miejsca dla liderów nieautentycznych, powolnych i niedziałających zespołowo. Dzisiejszy biznes potrzebuje ludzi czujnych, szybkich, kreatywnych, ciągle uczących się.
Preferencje klientów w czasach kryzysu często nie przypominają ich normalnych oczekiwań. Potrafią się zmienić w wyniku nowych okoliczności – i to dynamicznie!
Daniel Franke, Managing Director, FM Logistic Central Europe, mówi o bieżącej sytuacji w branży logistycznej i kierunkach jej rozwoju.
Test pracy zdalnej, czyli przeniesienie pracowników do rozproszonego środowiska, mBank zdał doskonale.
Pandemia zmieniła zachowania zakupowe klientów na całym świecie.
Choć epidemia ciągle się tli, lokalnie wybuchają nowe ogniska koronawirusa, a zakażonych przybywa, ludzie i firmy odczuwają ulgę. Gospodarka podnosi się z kolan, a polscy przedsiębiorcy wdrażają strategie odmrożenia biznesu.
Zachowanie konsumentów zmieniło się pod wpływem pandemii niemal z dnia na dzień, wymuszając na handlowcach dostosowanie się do ich potrzeb w czasie izolacji. Na polu bitwy pozostali ci, którzy potrafili się wsłuchać w potrzeby klientów.
Zarządzanie kryzysowe polega na łączeniu działań taktycznych z transformacyjnymi. Takie podejście pozwala nie tylko przetrwać najgorszy czas, lecz przede wszystkim sięgnąć po nowe szanse wzrostu.
Dzięki narzędziom stosowanym tak w biznesie, jak i w wojsku jesteśmy w stanie przełamać impas i nie tylko uratować nasze przedsiębiorstwo przed upadkiem, ale także na bieżąco kreować odpowiedź na rzeczywistość, która ma dopiero nadejść.
Wyraźne symptomy hamującej gospodarki światowej nie przygotowały przedsiębiorców i ich firm na armagedon gospodarczy. Pandemia zdezorganizowała życie pod każdym możliwym względem, ale paraliż wywołany COVID-19 powoli mija.
Nie ma recepty na komunikację w kryzysie, ale są trzy złote zasady, których pilnowanie pozwala przebrnąć przez trudny czas bez większych szkód na wizerunku i reputacji.
Priorytetem podczas każdego kryzysu jest zagwarantowanie pracownikom odpowiednich warunków zatrudnienia oraz zapewnienie, że przedsiębiorstwa, które do tej pory były efektywne, będą takie również w trakcie kryzysu i po nim.
Wbrew pozorom, reakcja nawet na nagłe kryzysy dotykające firmę nie musi opierać się na prowizorycznych działaniach. Pod warunkiem, że organizacja zacznie przygotowywać się na nie z wyprzedzeniem.
W zarządzaniu bezpieczeństwem informacji kluczowe jest testowanie poszczególnych scenariuszy awaryjnych.
Wiele firm inwestuje obecnie w automatyzację procesów, uczenie maszynowe czy sztuczną inteligencję. Prawdziwy sukces odniosą jednak tylko te, które w procesie transformacji postawią na… ludzi.
Jeden z największych banków komercyjnych w Polsce podjął trudną decyzję o zmianie dostawcy usług pocztowych. Dział zakupów zdecydował się na symbiotyczną relację z mniejszym dostawcą.
Siedem ważnych potrzeb – pokazujemy, jak je zaspokoić.
W drodze na podbój świata trzeba pokonać szereg przeszkód. Choć wielu z nich na pierwszy rzut oka nie widać, niewiedza na ich temat może zniweczyć nawet najbardziej ambitne plany.
Gdy polskie przedsiębiorstwa decydują się na rozwój za granicą, często obierają za cel rynek niemiecki. Mimo niedużej odległości kraje te dzieli kulturowa przepaść.
Czy dobrze działający w okresie globalnej prosperity mechanizm eksportowy, zweryfikowany pozytywnie również podczas poprzedniego światowego kryzysu z lat 2008–2009, przejdzie z sukcesem kolejny skrajnie trudny test? Jakie czynniki o tym zdecydują?
Co każdy przedsiębiorca wiedzieć powinien?
Coraz więcej wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości rynek katarski będzie zyskiwał na znaczeniu dla polskich przedsiębiorców i inwestorów.
Zwinne zespoły świetnie funkcjonują w sytuacji, gdy ich członkowie pracują w jednej lokalizacji. Pokazujemy jednak, jak zadbać o ich skuteczność, kiedy pandemia COVID-19 zmusiła nas do pracy zdalnej.
Dlaczego zmotywowani menedżerowie często nie doprowadzają projektów do końca? Ponieważ wytrwałe podejmowanie działań zawodowych wymaga nie tylko motywacji, ale także aktywnego wykorzystania siły woli.
Aby uruchomić maksymalne możliwości, potrzebujemy: świadomości sensu i celu, poczucia misji, a także jasnego i spójnego z naszym systemu wartości zamiaru. W teorii zarządzania własną energią te wszystkie elementy wpisują się w poziom energii duchowej.
Niewiele jest dziedzin, które pod wpływem cyfryzacji zmieniły się tak mocno jak marketing. Pokazujemy, jak nie pogubić się w gąszczu nowych rozwiązań i przekuć je na jeszcze skuteczniejsze dotarcie do klientów.
Po trzech miesiącach od ogłoszenia pandemii w Polsce wszyscy pracownicy fabryki MarAGD wrócili na halę produkcyjną i do biura. Powrót do normalności okazał się trudniejszy, niż przewidywano...
W obliczu niepewności i narastającego zagrożenia łatwo podjąć decyzje, których można żałować. Gaszenie pożaru to za mało, by wyjść zwycięsko z kryzysu.
Nie da się wyprowadzić na prostą biznesu w pojedynkę. Do tego potrzeba ludzi, którzy identyfikują się z firmą i są skłonni do poświęceń.
Kryzys wywołany ogłoszeniem przez WHO pandemii spotęgował powszechną panikę wśród przywódców państw i doprowadził do gigantycznej destrukcji gospodarczej.
Ten przedsiębiorczy innowator sprzed 200 lat musiał się mierzyć z ogromnymi wyzwaniami, a mimo to jego fabryka stała się najważniejszym polskim zakładem przemysłowym w XIX-wiecznym Poznaniu.