X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Wielu menedżerów szuka sposobów na to, by skuteczniej przewodzić innym i dzięki temu osiągać lepsze wyniki. Z pomocą przychodzi tu koncepcja autentycznego przywództwa. W swojej istocie jest dość prosta, ale jej wcielenie w życie wcale nie jest łatwe… Oto 3 wskazówki, które pomogą ci stać się autentycznym liderem.

Postulat autentyczności zrodził się w wyniku kryzysu przywództwa, który obserwujemy od przełomu XX i XXI wieku. Po szeregu afer politycznych i biznesowych ludzie stali się niezwykle nieufni wobec liderów. Osoby stojące na czele grupy, mówiące innym, co mają robić, starające się zjednać sobie popleczników często kojarzą się z dwulicowością i dążeniem po trupach do celu. Pracownicy nie pójdą za liderem, jeśli podejrzewają, że ten chce ich wykorzystać do własnych celów. Szczególnym detektorem fałszerstwa wyróżniają się tutaj millenialsi. Oni też najbardziej radykalnie protestują przeciwko nieszczerym liderom – najczęściej po prostu odchodząc z organizacji.

Jak zatem wygląda druga strona medalu: kim jest autentyczny lider? Według Billa George’a, autora koncepcji autentycznego przywództwa, *liderzy, którzy są autentyczni w swojej roli, postępują w sposób naturalny i zgodny ze swoją osobowością, zawzięcie dążą do wyznaczonych celów, konsekwentnie hołdują swojemu systemowi wartości i kierują się w swojej przywódczej roli zarówno sercem, jak i głową. Nawiązują długotrwałe i owocne relacje i posiadają samodyscyplinę pozwalającą osiągać świetne wyniki. Wiedzą, kim są*.

Lider ma nie tylko prowadzić innych: ma – korzystając ze swoich unikalnych talentów i cech osobowości – być wzorem do naśladowania. Jak tego dokonać? Warto w tych dążeniach kierować się trzema wskazówkami.

Poznaj samego siebie

Mógłbyś spytać: kto zna mnie lepiej niż ja sam? Paradoksalnie możesz jednak mieć nieco zaburzony obraz samego siebie – nieoddający rzeczywistego poziomu twoich zalet i wad. Wielu liderów ma tendencję do perfekcjonizmu, który sprawia, że trudno jest im dostrzec, że są w czymś naprawdę dobrzy. Ale chyba w jeszcze większym stopniu menedżerowie przeceniają swoje zdolności. Drastycznych dowodów dostarcza tu legendarne już badanie przytoczone w książce The Leader’s Voice Boyda Clarka i Rona Crosslanda, według którego aż 90% menedżerów wysoko ocenia swoje umiejętności w zakresie komunikacji, podczas gdy tylko 30% pracowników podziela tę opinię.

Aby zyskać pełną świadomość swoich mocnych i słabych stron, musisz poprosić o opinie inne osoby w twojej organizacji. Nie jest to jednak takie proste. - Wraz z kolejnym awansem w życiu lidera stopniowo zmniejsza się krąg osób, od których może on usłyszeć szczere i rzeczowe opinie na swój temat. – mówi dr Maria Mycielska‑Toth, wykładowca Personal Leadership Academy™.Mało który z pracowników odważy się krytykować szefa, bo też niewielu menedżerów jest na tyle otwartych, by przyjąć krytykę płynącą z dołu organizacji. Jeśli jednak lider chce się rozwijać i osiągać sukcesy, musi poznać prawdę na swój temat, a jego samoocena musi zostać zweryfikowana przez innych, najlepiej w formie badania 360º.

Na czym polega takie badanie? Za pomocą specjalnej, anonimowej ankiety lider zbiera opinie na swój temat od zespołu, przełożonych, innych menedżerów, a nawet klientów. Zaawansowane narzędzia diagnostyki indywidualnej (np. Life Styles Inventory™ wykorzystywane w programie Personal Leadership Academy™) pozwalają nie tylko skutecznie przeprowadzić taką ankietę: jej wyniki zostają później zwizualizowane w taki sposób, że badany widzi dokładnie, na ile spójna jest jego wizja samego siebie z opiniami innych, oraz nad którymi obszarami powinien pracować.

Określ, co wyróżnia cię na tle innych

Kiedy będziesz dysponował już rzetelnym obrazem swoich zdolności, zastanów się, która z nich jest unikalna dla twojej osoby i która z nich sprawia, że ludzie chcą iść właśnie za tobą. To właśnie tę kompetencję powinieneś pielęgnować i komunikować w szczególny sposób. Działania te są bezpośrednio powiązane z zarządzaniem marką osobistą.

Jeśli masz np. wyjątkowy talent do motywowania innych, zacznij myśleć o nim jako o swojej supermocy, którą możesz wykorzystywać zarówno po to, by jak najlepiej służyć innym, jak i po to, by skuteczniej osiągać własne cele. Mimo że jesteś świetny w tym obszarze, nie wychodź z założenia, że wiesz już wszystko na ten temat: czytaj najnowsze opracowania na temat motywacji, zapisz się na kurs, podczas którego poznasz nowe narzędzia motywacyjne i wymienisz się doświadczeniami z resztą uczestników. Dzięki temu będziesz miał pewność, że jesteś na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie. Zawsze możesz też polemizować, jeśli twoja praktyka pokazuje, że dana strategia czy narzędzie nie sprawdza się w organizacji.

Swoim talentem, doświadczeniem praktycznym i usystematyzowaną wiedzą możesz dzielić się z innymi: publikuj artykuły, posty i nagrania wideo z zakresu motywowania pracowników, występuj na konferencjach albo na gościnnych wykładach na uczelniach biznesowych. Możliwości jest mnóstwo. Wszystkie te działania – bez względu na to, jaka jest twoja supermoc – pomogą ci osiągnąć mistrzostwo oraz ugruntować twoją pozycję eksperta w danej dziedzinie.

Skup się na czynach

Świadome kreowanie wizerunku jest niezwykle ważne w przypadku autentycznego lidera. Jeszcze ważniejsza jest jednak postawa szczerości oraz spójność między tym, co się głosi, a tym, jak się postępuje. Jeśli w siedzibie firmy, na jednym z ostatnich pięter biurowca lider komunikuje swojemu zespołowi, że liczy się wzajemny szacunek, a podczas lunchu w restauracji na parterze urządza awanturę kelnerowi, który pomylił jego zamówienie, to wysyła sprzeczne sygnały światu na swój temat. Oczywiście chwile słabości zdarzają się każdemu, ale zdecydowanie zbyt często ludzie na najwyższych stanowiskach prowadzą swojego rodzaju podwójne życie: są wzorem cnót w obecności osób, z którymi pracują, ale poza tym środowiskiem nie czują już takiej motywacji, by się starać. Odkrycie takiej zależności działa niezwykle demotywująco na pracowników i może przekreślić wiele dobrych rezultatów wypracowanych wcześniej przez lidera. Dziś ludzie oczekują od liderów nieporównanie więcej niż wcześniej: chcemy, aby ktoś, kto nam przewodzi, był nie tylko wspaniałym szefem, ale i wspaniałym człowiekiem. Tylko wtedy będziemy w stanie w pełni mu zaufać.

Jak zostało wspomniane wcześniej, autentyczne przywództwo nie jest skomplikowaną koncepcją, ale jej wcielenie w życie to spore wyzwanie dla liderów. Menedżerowie żyją i pracują pod ogromną presją, nieustannie konfrontując się ze zmiennością rynku. W takich warunkach podążanie prostą ścieżką jest najtrudniejsze: zbyt często coś odwraca ich uwagę, a wtedy nietrudno zboczyć z kursu. Autentyczne przywództwo nie powinno być jednak traktowane jako ideał, którego nie sposób dosięgnąć. Jeśli chcesz być autentycznym liderem, to dzięki szczeremu wejrzeniu w samego siebie i świadomej pracy nad sobą możesz nim zostać. Ważne, abyś był w tym pragnieniu konsekwentny i abyś nie wahał się sięgać po sprawdzone narzędzia, które pomagają osobom podobnym do ciebie stawać się lepszymi liderami.

Co to znaczy być autentycznym liderem? Odpowiadają absolwenci Personal Leadership Academy™

Paulina Grzęda

Senior Copywriter w ICAN Institute, wydawcy "Harvard Business Review Polska".

Wybrane dla Ciebie

MyICANTwoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Sięgnij po więcej wiedzy