Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Wyzwania kulturowe

· · 1 min

Jeszcze nie tak dawno temu polskie firmy skupiały się prawie wyłącznie na rynku wewnętrznym, a tylko nieliczni poważnie myśleli o inwestycjach na rynkach zagranicznych i uruchamianiu tam fabryk lub własnych sklepów.

Tymczasem dziś na łamach HBRP coraz częściej przedstawiamy polskich przedsiębiorców, którzy doskonale radzą sobie na rynkach zagranicznych. I choć wielu z nich odniosło trwały sukces na arenie międzynarodowej, to ich doświadczenia pokazały, że bogactwo, które firma zyskuje za sprawą globalizacji, może też stać się poważną barierą w rozwoju. Przyczyną są różnice kulturowe.

Czy można uniknąć nieporozumień kulturowych i niezamierzonych afrontów? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w bloku artykułów zatytułowanym „Zarządzanie ponad granicami”. Jak twierdzi Tarun Khanna w artykule Inteligencja kontekstowa, przedsiębiorstwo może odnosić sukcesy na zagranicznych rynkach, pod warunkiem że dostosuje model operacyjny do lokalnych warunków.

Na drodze ekspansji bardzo pomocna może się okazać odpowiednia strategia językowa, która zamiast dzielić ludzi pochodzących z różnych kultur, powinna przyciągać najlepszych pracowników i niwelować różnice pomiędzy nimi. O tym, jak zmienić potencjalnie konfliktogenny obszar w źródło przewagi konkurencyjnej, w artykule Określ strategię językową firmy mówią Tsedal Neeley i Robert Steven Kaplan.

Podsumowaniem bloku jest artykuł Głosy z linii frontu, w którym o swoich międzynarodowych doświadczeniach opowiadają przywódcy znający z pierwszej ręki wyzwania towarzyszące zarządzaniu globalnymi firmami.

Roli doświadczonych przywódców nie sposób przecenić, o czym możemy przekonać się po lekturze artykułu Jak ocalała druga elektrownia w Fukushimie. Nazwa „Fukushima” kojarzy się większości z elektrownią jądrową Fukushima Daiichi, zniszczoną przez trzęsienie ziemi i tsunami. Tymczasem równie trudna sytuacja wystąpiła w położonej w pobliżu siostrzanej elektrowni Fukushima Daini. Tam jednak nie doszło do tragedii dzięki zimnej krwi i wiedzy kierownictwa elektrowni.

Niestety, wiele przedsiębiorstw wciąż nie dostrzega znaczenia wiedzy tkwiącej w firmie i pracownikach. O tym, jak stworzyć mapę najważniejszych zasobów firmowej wiedzy, by służyły budowaniu wartości i wzrostu organizacji, traktuje artykuł Zarządzanie wiedzą o podstawowym znaczeniu dla firmy.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę, aby różnice kulturowe stały się dla Waszych organizacji atutami zamiast barierami.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły