Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś – zainwestuj w e-commerce

· · 2 min
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś – zainwestuj w e-commerce

W marcu 2021 roku Polacy zamierzają częściej kupować produkty spożywcze, leki i artykuły gospodarstwa domowego. Rzadziej planują wydawanie pieniędzy na meble, urządzenia elektroniczne i ubrania, ale jeśli to zrobią, chętniej zdecydują się na zakupy online.

Nowe badania potwierdzają to, z czego większość przedsiębiorców zdaje już sobie sprawę – wielokanałowość sprzedaży stała się niezbędnym warunkiem utrzymania lub zwiększenia jej poziomu, zwłaszcza w przypadku określonych grup produktowych, takich jak ubrania, elektronika czy wyposażenie domów. Ale nie są to jedyne informacje, na jakie warto zwrócić uwagę.

Marki własne rosną w siłę

Polacy coraz częściej rezygnują ze znanych marek produktów na rzecz produktów sygnowanych logiem własnym sklepów. I choć popularni, szeroko reklamowani producenci nadal cieszą się dużym zainteresowaniem, sklepowe zamienniki coraz śmielej konkurują z ich ofertą nie tylko ceną, ale i porównywalną jakością.

Chętniej kupujemy produkty oznaczone sklepowymi etykietami głównie ze względu na przekonanie, że ich jakość jest taka sama albo bardzo zbliżona do produktów znanych marek – deklaruje to co trzeci kupujący. Z kolei prawie jedna czwarta ankietowanych kupuje tzw. store brands głównie ze względu na cenę – przyznając równocześnie, że nie stać ich na zaopatrywanie się w produkty znanych marek, które bywają dużo droższe.

Indeks górny Elektronikę, ubrania, meble i dania coraz częściej kupujemy online i na dowóz Źródło: Deloitte Indeks górny koniec

Łowcy okazji i zakupowy patriotyzm

Co drugi polski konsument chętnie kupi przeceniony produkt, nawet jeśli nie miał go na liście zakupów przed odwiedzeniem placówki albo strony internetowej sklepu. Polacy deklarują też patriotyzm gospodarczy – 50% przepytanych klientów twierdzi, że nie ma nic przeciwko płaceniu nieco więcej za produkty pochodzące od lokalnych dostawców.

Z kolei 37% ankietowanych jest w stanie więcej płacić za zakupy, jeśli wiązałoby się to ze zwiększeniem wygody ich dokonywania. Polacy lubią też robić zapasy - 41% badanych przyznało, że podczas wizyt w sklepach zaopatruje się w nadmierną liczbę  produktów w stosunku do swoich aktualnych potrzeb.

Wszystko wskazuje na to, że kolejne fale pandemii i planowane obostrzenia również wpłyną na zachowania konsumentów, jeszcze mocniej utrwalając znaczenie wielokanałowości i wykorzystania nowoczesnych platform sprzedażowych.

Indeks górny Źródło: Najnowsze badanie Deloitte. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE »

Lekcje z pandemii – raporty ICAN Research 

Lidia Zakrzewska PL, Mariusz Smoliński PL

Przez cały ubiegły rok dział badań i analiz ICAN Research, razem redakcją „ICAN Management Review”, towarzyszył przedsiębiorcom w ich zmaganiach z dynamicznie zmieniającą się sytuacją gospodarczą. Badając różne aspekty funkcjonowania polskich firm, przedstawiliśmy odpowiedź na pytanie: Jak zbudować organizację odporną na kryzys?

Konsumenci w nowej normalności 

Lidia Zakrzewska PL

Konsumenci zakładają, że w warunkach izolacji społecznej będą funkcjonować przez wiele miesięcy – wynika z badania KPMG w Polsce. Raport Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości, opisujący obecne zachowania klientów, pokazuje, jak COVID-19 wpłynął na decyzje zakupowe oraz co to znaczy dla producentów i sprzedawców towarów oraz usług.

Siedem trendów w globalnym marketingu na rok 2021 

Lidia Zakrzewska PL

Jak organizacje radzą sobie w świecie, w którym ich produkty oraz usługi nie mają już tak silnej pozycji, jak przed wybuchem epidemii? Przedstawiamy wyniki badania, które stało się podstawą do opracowania siedmiu kluczowych trendów w globalnym marketingu, jakie będą obowiązywać w ciągu najbliższych miesięcy.

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"

Polecane artykuły