Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Polski biznes chce cyfrowej transformacji, ale wskazuje na 5 kluczowych przeszkód

· · 2 min

Jedynie 5% firm można nazwać liderami transformacji cyfrowej, wynika z badania przeprowadzonego przez firmy Dell i Intel. Z jakimi wyzwaniami zmagają się polskie organizacje?

Celem badania Digital Transformation Index była analiza działań podejmowanych przez średnie i duże firmy w obszarze cyfrowej dojrzałości. O potrzebie zmian przekonani są w zasadzie wszyscy badani: 73% menedżerów uważa, że transformacja cyfrowa powinna objąć ich organizacje w szerszym niż dotąd zakresie. Jednocześnie aż 91% polskich przedsiębiorstw styka się z poważnymi przeszkodami na drodze do transformacji. Najważniejsze z nich to:

  1. zmiany w ustawodawstwie i przepisach,

  2. brak budżetu i zasobów,

  3. nadmiar informacji,

  4. brak wsparcia ze strony kierownictwa,

  5. brak spójnej strategii i wizji transformacji cyfrowej.

Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!

Ważny jest także fakt działania na bardzo konkurencyjnym rynku. Firmy mierzą się również z zagrożeniem ze strony bardziej elastycznych, innowacyjnych uczestników rynku, którzy są w stanie przejąć ich klientów. Jak radzą sobie z tymi przeszkodami?

  • 61% polskich firm korzysta z technologii cyfrowych w celu przyspieszenia rozwoju nowych produktów i usług,

  • 52% wykorzystuje analitykę w czasie rzeczywistym,

  • 47% firm uwzględnia kwestie bezpieczeństwa i prywatności we wszystkich urządzeniach, aplikacjach i algorytmach,

  • 46% przedsiębiorstw stawia na wymianę wiedzy między poszczególnymi działami: kierownicy działów IT zyskują kompetencje biznesowe, a menedżerowie działów biznesowych kompetencje informatyczne,

  • 40% stara się rozwijać odpowiednie kompetencje i gromadzić wiedzę specjalistyczną w ramach firmy; obejmuje to np. wewnętrzne szkolenia w dziedzinie programowania.

W 2015 roku szefowie firm zdefiniowali zestaw najważniejszych atrybutów cyfrowego przedsiębiorstwa, które musi mieć każda firma chcąca odnosić sukcesy na rynku w ciągu następnej dekady. Są to:

  • elastyczne wdrażanie innowacji,

  • szybkie wykrywanie nowych możliwości,

  • działanie w sposób przejrzysty i godny zaufania,

  • wyjątkowa i spersonalizowana obsługa klientów,

  • ciągła dostępność i realizacja zadań w czasie rzeczywistym.

Badacze zapytali także o plany firm. Polskie organizacje w najbliższym czasie (od roku do 3 lat) zamierzają inwestować w:

  • 69% – cyberzabezpieczenia,

  • 46% – środowiska wielochmurowe,

  • 38% – technologie internetu rzeczy (IoT),

  • 38% – technologię flash,

  • 37% – technologie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej.

Rozmawialiśmy jakiś czas temu o początkach ogromnej zmiany na rynku. To już nieaktualne. Kolejna era cyfrowa po prostu nadeszła. Zmienia się nasze codzienne życie, inaczej też pracujemy i prowadzimy firmy. A to oznacza, że czas ma kluczowe znaczenie. Musi nastąpić prawdziwa transformacja, która będzie mieć radykalny charakter.

Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell EMC

Ciekawie prezentuje się także kategoryzacja polskich firm określająca tempo wdrażania transformacji cyfrowej. Jedynie 5% przedsiębiorstw mieści się w kategorii liderów. Tymczasem ponad jedna trzecia (34%) badanych podmiotów należy do grup o najniższym poziomie dojrzałości. Oznacza to, że wprowadzają zmiany zbyt ostrożnie i w zbyt wolnym tempie albo w ogóle nie opracowały planu transformacji. Niemal jedna czwarta (24%) przedsiębiorstw została zaliczona do prestiżowej kategorii „wdrażających”. Największą grupę stanowią „ostrożni” — firmy, które nie mogą pochwalić się znaczącymi osiągnięciami w dziedzinie wdrażania transformacji cyfrowej. Powyższe wyniki pokrywają się z rezultatami badań prowadzonych przez think tank „How To Do IT”.

Metodologia badania

Latem 2018 roku niezależna firma analityczna Vanson Bourne przeprowadziła ankietę wśród 100 menedżerów polskich przedsiębiorstw (dużych i średniej wielkości) w celu określenia wskaźnika Dell Technologies Digital Transformation Index dla poszczególnych podmiotów. Firma Vanson Bourne dokonała oceny działań firm związanych z realizacją transformacji cyfrowej. Przeanalizowano ich strategie informatyczne, projekty transformacji personelu oraz ocenę zgodności z podstawowymi atrybutami cyfrowego przedsiębiorstwa. Wyniki w skali ogólnoświatowej (uwzględniające 4600 respondentów z 42 krajów) zostaną opublikowane na początku 2019 roku.

Źródło: materiały nadesłane przez Dell EMC.

Dawid Zaraziński

Ekspert w obszarach komunikacji, przyszłości pracy i pracy zdalnej. Współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Aktywny na Twitterze LinkedIn.

Polecane artykuły