Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

7 inspiracji od najlepszych firm na świecie: jak stworzyć organizację, w której chce się pracować?

· · 3 min
7 inspiracji od najlepszych firm na świecie: jak stworzyć organizację, w której chce się pracować?

W ubiegłym roku magazyn „Fortune” i organizacja 100 Best Companies to Work For opublikowały kolejny ranking najlepszych przedsiębiorstw do pracy. Są to firmy, które mogą się pochwalić dużą motywacją i bardzo mała rotacją pracowników. Na czym polega ich sekret? Czego można się od nich nauczyć?

Od 19 lat organizacja 100 Best Companies to Work For publikuje ranking najlepszych przedsiębiorstw pod względem satysfakcji pracowników. Co mają wspólnego? Jakie narzędzia wykorzystują, aby odnosić sukcesy i tworzyć środowisko sprzyjające zatrudnionym? Poniżej prezentujemy siedem rad dla firm, które chciałyby pójść w ich ślady.

Określ cel nadrzędny i przekonaj do niego ludzi

Firma Hilton Worldwide (numer 56 na liście) stworzyła specjalny organ odpowiedzialny za realizację i rozpowszechnianie nadrzędnego celu firmy. Członkami Purpose Council są przywódcy reprezentujący każdy geograficzny obszar działalności. Ich zadaniem jest m.in. skuteczne komunikowanie korzystnego wpływu, jaki przedsiębiorstwo ma na świat.

Każda firma może korzystnie oddziaływać na otoczenie na różne sposoby. Może być to polepszanie jakości życia klientów, oferowanie im rozwiązań poprawiających wygodę pracy czy budowanie wartości dla lokalnej społeczności. Pamiętaj, że łatwiej się z taką misją utożsamić prezesowi, który ma ogląd na całą organizację, lub np. lekarzowi, który widzi efekty swojej pracy jak na dłoni. Dlatego istotne jest, aby pracownicy na każdym etapie procesu biznesowego rozumieli swoją rolę w realizacji nadrzędnego celu firmy, w której pracują.

Wesprzyj pracowników i obdarz ich zaufaniem

Przywódcy międzynarodowej firmy Nordstrom (nr 92 na liście) zajmującej się handlem detalicznym inwestują w odpowiednie szkolenia dla pracowników pierwszej linii, by ci samodzielnie potrafili podejmować większość decyzji bez potrzeby konsultowania się z menedżerami.

Dynamicznie rozwijające się firmy coraz lepiej rozumieją, że styl zarządzania oparty na kontroli nie daje rezultatu. Sukces w dynamicznym świecie wymaga szybkiego reagowania na zmieniające się warunki. W tym celu pracownicy muszą mieć swobodny dostęp do wiedzy i doświadczenia całej firmy oraz muszą sami podejmować coraz więcej złożonych decyzji. Coraz więcej prezesów firm wprowadza do swoich organizacji kulturę otwartości i wsparcia. Dzięki temu pracownicy czują się dowartościowani i odpowiedzialni za wykonywaną przez siebie pracę.

Pozwól swoim pracownikom mówić otwarcie

Greg Graves, prezes firmy Burns & McDonnell (nr 16 na liście), dostarczającej rozwiązania architektoniczne dla przemysłu, organizuje comiesięczne nieformalne spotkania dla swoich podwładnych. Powstała w ten sposób platforma pozwala pracownikom na wzajemne poznanie się, kierowanie konstruktywnych informacji zwrotnych bezpośrednio do swojego zwierzchnika, ten zaś ma doskonałą okazję do dzielenia się wiedzą.

Poczucie, że nasze opinie są ważne dla naszych przełożonych, ma duży wpływ na satysfakcję z pracy. Dlatego prezesi wielu odnoszących sukcesy firm starają się rozmawiać z pracownikami na wszystkich poziomach organizacji, wykazując szczere zainteresowanie ich uwagami i pomysłami. To zachowanie jest wyrazem dużego szacunku wobec podwładnych i utwierdza ich w przekonaniu, że to, co mają do powiedzenia, jest wartościowe w kontekście sposobu funkcjonowania organizacji.

Zbuduj relację pracowników z klientem

Firma Riot Games (nr 39 na liście), produkująca gry komputerowe, regularnie finansuje swoim pracownikom wyjazdy na konwencje poświęcone grom. Dzięki temu mają oni szanse spotkać się oko w oko z graczami, dla których pracują.

Jest bardzo prawdopodobne, że zaledwie niewielka część twoich pracowników ma kontakt z klientami. Stanowią oni najczęściej koniec całego procesu biznesowego, nastawionego na kreowanie wartości dla odbiorcy. Najlepsze firmy też zdają sobie z tego sprawę, ale dokładają starań, by każdy pracownik miał świadomość wartości kreowanej dla klienta, niezależnie od tego, jakie stanowisko zajmuje. Takiego rodzaju działania zwiększają poczucie sensu i pozwalają określić swoją pozycję wobec szerszego celu całej firmy.

Zadbaj o poczucie wspólnoty wśród pracowników

Międzynarodowa firma prawnicza Alston & Bird (nr 41 na liście) organizuje dla swoich pracowników nieformalne spotkania, aby mogli się wzajemnie poznać. Uczestnicy takich spotkań najpierw są losowo przydzielani do niewielkich grup, co gwarantuje partycypację wszystkich zatrudnionych.

W zeszłorocznym zestawieniu 100 Best Companies to Work For prawie dziewięciu na dziesięciu respondentów zwracało uwagę na silne poczucie wspólnoty w swoich firmach. Faktycznie, czym innym jest pracować z grupą nieznajomych, a czym innym z ludźmi, których określilibyśmy mianem zespołu albo rodziny. Sprawia to, że dni spędzane w pracy mijają w duchu radości z wykonywanych obowiązków, a kiedy pojawiają się szczególnie trudne wyzwania, łatwiej uzyskać pomoc i doprowadzić do sukcesu.

Doceń swoich pracowników

Firma Salesforce.com (nr 23 na liście) oferująca rozwiązania dla biznesu docenia kreatywność swoich zespołów, przyznając im nagrody (Zespołowe Oscary) w trzech różnych kategoriach. Zwycięskie grupy są wyłaniane na podstawie informacji zwrotnych od kolegów i koleżanek.

Formy tego rodzaju działań mogą być różne: od skromnych poczęstunków z okazji urodzin aż po wystawne gale. Docenianie i uznawanie wkładu pracowników w tworzenie firmy jest kluczowe dla zbudowania atmosfery satysfakcji z wykonywanej pracy.

Włącz filantropię do swojej marki

Jeden z amerykańskich oddziałów firmy PwC (nr 53 na liście) współpracuje ze szkołą publiczną na Bronksie w Nowym Jorku. Pracownicy uczą młodzież zarządzania własnymi finansami.

Wolontariat pracowniczy częściowo odwraca uwagę pracowników od ich obowiązków, ale stanowi dla nich doskonałą okazję do rozwoju umiejętności przywódczych i organizacyjnych. Daje też szansę na pozyskanie kontaktów zawodowych i personalnych. Działalność tego rodzaju wzmacnia integrację współpracowników, w których dodatkowo wzmacnia się przekonanie, że mogą mieć realny wpływ na społeczność lokalną. Warto też zauważyć, że przedsiębiorstwo społecznie odpowiedzialne jest bardzo dobrze postrzegane przez potencjalnych pracowników i biznesowych partnerów.

Filip Szumowski

Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)

Polecane artykuły