Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Informatyczne zaplecze działań pomocowych. Dzięki nim Szlachetna Paczka może działać na dużą skalę

Premium

Magazyn IMR (Nr 15, czerwiec - lipiec 2022) · · 3 min
Informatyczne zaplecze działań pomocowych. Dzięki nim Szlachetna Paczka może działać na dużą skalę

Skuteczne dotarcie ze wsparciem do najbardziej potrzebujących nie byłoby możliwe bez profesjonalnego zaplecza informatycznego. Szlachetną Paczkę – jeden z najskuteczniejszych programów społecznych w Polsce – w obszarze IT wspiera firma BlackRack. Dzięki współpracy opartej na spersonalizowanej ofercie i kreatywnym podejściu do administracji serwerów kolejne szlachetne paczki co roku docierają do tysięcy potrzebujących rodzin.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST BLACKRACK

BLACKRACK SPECJALIZUJE SIĘ w świadczeniu usług informatycznych, tworząc dla swoich klientów optymalną i bezpieczną infrastrukturę IT. Administracja serwerami, wirtualizacja systemów, Proxmox VE, usługi DEVOps i wiele innych – usługi BlackRack zorientowane są na efektywność i rozwój. Jedną z organizacji korzystających ze wsparcia BlackRack jest Stowarzyszenie WIOSNA, organizator ogólnopolskich programów pomocowych: Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości.

Infrastruktura na skalę potrzeb

Szlachetna Paczka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych programów społecznych w Polsce. W ostatniej edycji programu, dzięki zaangażowaniu wolontariuszy i darczyńców, pomoc dotarła do ponad 17 tys. rodzin w trudnej sytuacji materialnej. Niezbędnym do sprawnego funkcjonowania ogólnopolskiej machiny dobra jest odpowiednia infrastruktura informatyczna. Dlaczego? W trakcie roku w systemach Szlachetnej Paczki pracuje około 10 tys. wolontariuszy z całego kraju. Opracowane dla Szlachetnej Paczki główne systemy IT są zintegrowane z zewnętrznymi usługami (płatności, e‑learningu, systemy ankietowe), co przekłada się na utrzymywanie ponad 25 aplikacji wraz z dwoma środowiskami testowymi dla każdej z nich. Podczas szczytu kampanii, w ostatnim kwartale zeszłego roku, ze strony Szlachetnej Paczki skorzystało 1,7 mln użytkowników, co przełożyło się na ponad 3 mln sesji. Bywa tak, że stronę odwiedza jednocześnie 38 tys. osób. Dzięki pogłębionemu audytowi firma BlackRack odpowiedziała na potrzeby związane z rozwojem infrastruktury informatycznej, niezbędnej do działania Szlachetnej Paczki, często wychodząc poza standardową usługę administrowania serwerami – na przykład wspierając Paczkę w dopasowywaniu modeli wdrożeń aplikacji.

Klucz do wydajności? Kreatywność i personalizacja usług

W organizacjach pozarządowych, jak i w wielu firmach drugiego sektora, ważnym celem biznesowym jest optymalizacja kosztów związanych z rozwojem infrastruktury. Całoroczne działanie Szlachetnej Paczki intensyfikuje się w ostatnim kwartale roku, kiedy na stronę WWW trafiają historie rodzin objętych programem. To wtedy darczyńcy z całego kraju korzystają z internetowej bazy, by wybrać daną rodzinę, poznać jej potrzeby i przygotować Szlachetną Paczkę. Dzięki kreatywnemu podejściu specjalistów z BlackRack udało się wypracować rozwiązanie dbające o optymalizację kosztów.

– Już na etapie dobierania sprzętu firma BlackRack pokazała biznesowe podejście do tematu. Zaproponowała nam rozwiązanie hybrydowe – połączenie chmury prywatnej z publiczną. Dzięki temu w ciągu roku możemy sporo oszczędzić, ponieważ nie potrzebujemy cały czas pełnej wydajności serwerów, zaś w momencie kampanii możemy dodatkowo wykorzystać większą pojemność i wydajność chmury publicznej. Przygotowanie środowisk przebiegło bardzo sprawnie, a bezproblemowe obsłużenie ruchu podczas szczytu kampanii tylko potwierdziło, iż jesteśmy pod dobrą opieką – mówi Sebastian Widlak, dyrektor IT Stowarzyszenia WIOSNA.

Kreatywność BlackRack w proponowanych rozwiązaniach, dbałość o indywidualne potrzeby organizacji, wychodzenie z inicjatywą zmian zaowocowały powstaniem wydajnego środowiska informatycznego. Szlachetna Paczka nie mogłaby nieść pomocy najbardziej potrzebującym na tak dużą skalę bez współpracy ze specjalistami z BlackRack.

Automatyzacja konfiguracji, która minimalizuje błędy ludzkie

Firma BlackRack przeprowadziła organizację przez proces konfiguracji środowiska w sposób zoptymalizowany i porządkowany, by osiągnąć możliwie wysoką skalowalność. Do zarządzania konfiguracją maszyn wykorzystywany jest menedżer Puppet, a same konfiguracje przechowywane są w repozytorium Git. Pozwala to na kontrolowane propagowanie zmian na kolejne środowiska oraz minimalizuje ryzyko błędu ludzkiego przy przenoszeniu konfiguracji na konkretne maszyny. Podczas procesu wgrywania zmian do repozytorium angażowany jest więcej niż jeden administrator w celu przeprowadzenia inspekcji kodu, co dodatkowo ogranicza ryzyko błędnej konfiguracji.

Wdrażanie aplikacji realizowane jest przez Ansible z rozszerzeniem Ansistrano. Oprócz automatyzacji standardowych operacji wdrożeniowych, w architekturze HA, gdzie mamy do czynienia ze sklastrowanymi maszynami aplikacyjnymi, znacznie ułatwia to zapewnienie tożsamego kodu źródłowego na każdym z węzłów należących do klastra.

Testy wydajnościowe, bieżąca analiza i wspólne szukanie rozwiązań

Korzystanie z profesjonalnych usług BlackRack umożliwia monitoring w czasie rzeczywistym i bieżące reagowanie na pojawiające się trudności. W trakcie kampanii Szlachetnej Paczki, kiedy bardzo dużo osób w krótkim czasie chciało dokonać wpłat wspierających działanie programu społecznego, okazało się, że formularz stał się niedostępny dla wpłacających. Przyczyną był sposób integracji z BLIK‑iem, który sprawiał, że otwierane były połączenia mające zbyt długi czas oczekiwania na odpowiedź, co przy dużym ruchu okazało się źródłem niemożności dokonania wpłaty. Dzięki konsultacjom z BlackRack wypracowana została inna integracja z tym systemem płatności, co wyeliminowało problem. Ważnym elementem działania infrastruktury informatycznej Szlachetnej Paczki jest przeprowadzanie testów wydajnościowych. Jeżeli jakiś komponent nie jest wydajny, zostaje przeprowadzona analiza i wspólne wypracowanie rekomendacji rozwiązań. Dzięki współpracy możliwa jest budowa monitoringu prawidłowego działania poszczególnych komponentów systemów za pomocą narzędzia Zabbix zintegrowanego z popularnymi kanałami komunikacji (MS Teams, e‑mail, SMS).

Zostało -29% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Wybrane dla Ciebie

MyICAN Twoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Najpopularniejsze tematy