0
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Chcesz zwiększyć produktywność? Poświęć uwagę pracownikom

Premium

Chcesz zwiększyć produktywność? Poświęć uwagę pracownikom

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Badania nad efektem Hawthorne, choć wielokrotnie podważane, pokazują, że wszyscy czujemy się bardziej zmotywowani, kiedy ktoś zwraca uwagę na to, co robimy.

W 1924 roku w fabryce Hawthorne na przedmieściach Chicago naukowcy pracujący pod kierunkiem profesora Eltona Mayo z Harvard Business School rozpoczęli eksperyment, aby sprawdzić, czy lepsze oświetlenie zwiększa wydajność pracowników. Oświetlenie stanowisk pracy eksperymentalnej grupy pracowników było wyraźnie poprawiane, podczas gdy stanowiska grupy kontrolnej pozostawiono bez zmian. Okazało się, że produktywność pracowników obu grup rosła przy każdej zmianie (nawet kiedy powracano do słabego oświetlenia).

Naukowcy doszli do wniosku, że wzrost efektywności nie był spowodowany poprawą fizycznych warunków pracy, lecz samym faktem wprowadzania zmian, które miały pomóc pracownikom. Ludzie poczuli, że znaczą coś dla innych, że ktoś zainteresował się ich miejscem pracy, bierze pod uwagę ich opinie. W 1953 roku zjawisko nazwano efektem Hawthorne.

Zostało 68% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Mateusz Klupczyński

Prezes Lab1.

Wybrane dla Ciebie

MyICANTwoja ścieżka rozwoju
Załaduj więcej wyników

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Odblokuj wszystko!

Dwa tytuły – Biznes i Technologia ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy