Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

NA TABLICY: Nowa oferta wartości

Powiększ tekst
Udostępnij
Pobierz pdf
NA TABLICY: Nowa oferta wartości

Preferencje klientów w czasach kryzysu często nie przypominają ich normalnych oczekiwań. Potrafią się zmienić w wyniku nowych okoliczności – i to dynamicznie! Przed nami niełatwe zadanie: dobrego rozpoznania tych potrzeb, odpowiedzi w postaci dopasowanej oferty wartości i wreszcie nierzadko dopasowania całego naszego modelu biznesowego, który wspiera nową ofertę.

Kryzys związany z pandemią COVID‑19 potwierdza to, że wartość poszukiwana przez klientów często leży poza podstawowym produktem lub usługą, którą chcą kupić. Dobrym przykładem mogą tu być sklepy spożywcze – na początku pandemii wartością była sama dostępność produktów w sklepie, nieco później – szybkość ich dostarczenia do domu (przy rosnącej popularności zakupów online), a kiedy oferta online stała się bardziej popularna – możliwość wyboru i dopasowania zakupów do własnych potrzeb. Nad tym wszystkim góruje jeszcze potrzeba bezpieczeństwa podczas procesu zakupów, natomiast cena produktów… zeszła na dalszy plan.

Czasy kryzysu – niezależnie od branży – zmieniają nieraz w sposób radykalny potrzeby i problemy klientów. Naszym zadaniem jest te potrzeby rozpoznać i szybko na nie reagować, przedstawiając odpowiednią ofertę wartości.

NA TABLICY: Nowa oferta wartości

1. Rozpoznaj potrzeby

Twoi klienci mogą znajdować się obecnie pod dużą presją, mogą mieć poczucie niepewności, a nawet zagrożenia. To może znacząco zmienić ich potrzeby.

2. Dopasuj ofertę wartości

Twoja oferta zawsze, ale szczególnie w czasach kryzysu, musi stanowić odpowiedź na potrzeby klientów lub rozwiązywać ich konkretne problemy.

3. Dobry model biznesowy

Zorganizuj swój biznes w taki sposób, by rzeczywiście dać klientom to, co stanowi najważniejszą wartość w ofercie. Wymaga to odpowiedniej organizacji twoich kluczowych form aktywności i zasobów.

4. Bądź elastyczny

Nawet jeśli w danym momencie twój model biznesowy działa świetnie, powinieneś być gotowy na szybkie zmiany w otoczeniu, a co za tym idzie – szybkie zmiany twojej oferty wartości w odpowiedzi na nowe warunki rynkowe.

Agnieszka Węglarz

Niezależny doradca, strateg i praktyk biznesowy w B2B oraz wykładowca; ekspert ICAN Institute w obszarze modeli biznesowych, segmentacji, oferty wartości oraz sprzedaży doradczej w B2B.