W dobie sprzedaży wielokanałowej sposób, w jaki konsumenci korzystają internetu w procesie zakupowym, można podzielić na dwa modele. Pierwszy z nich (ROPO) polega na wyszukiwaniu informacji o produktach w sieci, a następnie zakupach w sklepach stacjonarnych. Drugi (SOPO) to odwrotna sytuacja, w której konsument najpierw udaje się do sklepu stacjonarnego, by uzyskać informację na temat określonego produktu, a następnie kupuje w internecie.
Jak wynika z badania ROPO czy SOPO? Wpływ internetu na zachowania zakupowe Polaków 2011–2016, typowym konsumentem robiącym zakupy według tych modeli jest mieszkający w Warszawie żonaty mężczyzna w wieku 35 lat, który codziennie korzysta z internetu. Ma wyższe wykształcenie i dwoje dzieci, a dochód przypadający w jego gospodarstwie domowym na jedną osobę wynosi około 2 tysięcy złotych.
Badanie koncentrowało się na zwyczajach zakupowych związanych z 25 kategoriami produktów, począwszy od książek poprzez muzykę, sprzęt elektroniczny po produkty finansowe i akcesoria samochodowe. Wywiady telefoniczne na potrzeby badania przeprowadzono z reprezentatywną grupą dorosłych Polaków mieszkających w Polsce. Zawężono w nim znaczenie wyszukiwania do takiego, które zdecydowało o zakupie. Dzięki temu uzyskane wyniki wskazują na realny wpływ decyzyjny.